Galeria

La Tor de Querol, (15/07/2021).

El passat dia 15 de juliol vaig visitar l’estació internacional de La Tor de Querol amb l’únic objectiu de fotografiar els automotors Alstom Regiolis de la sèrie Z 54900 de Sncf amb la lliurea LIO. Vaig poder fer fotografia a dues unitats, la primera va ser la Z 54933/34, que al poc d’arribar-hi jo al lloc va marxar fent un servei TER cap s Tolosa de Llenguadoc. l’altra unitat, la Z 54931/32 va arribar una mitja hora després que marxes la primera, venia també de l’estació de Matabiau a Tolosa, va entrar per la via 6 i poc després de descarregar el passatge va avançar fins a situar-se al costat de la unitat 447 de Renfe Rodalies.

Sncf Z 54931/54932 M

El pasado día 15 de julio visité la estación internacional de La Tour de Carol con el único objetivo de fotografiar los automotores Alstom Regiolis de la serie Z 54900 de Sncf con la librea LIO. Pude hacer fotografía a dos unidades, la primera fue la Z 54933/34, que al poco de llegar yo al lugar partió a cargo de un servicio TER hacia Toulouse. La otra unidad, la Z 54931/32 llegó una media hora después de que marchase la anterior, venía también de la estación de Matabiau en Toulouse, entró por la vía 6 y poco después de descargar el pasaje avanzó hasta situarse junto a la unidad 447 de Renfe Cercanías.

Galeria

Castellet i La Gornal (27/05/21).

Segona sortida del mes de maig i segona vegada en el mateix punt. Trio aquest lloc perquè sota un sol pont es pot gaudir tant dels trens que passen sobre la línia clàssica d’ample ibèric com dels combois que circulen per les vies d’alta velocitat. Jornada profitosa i amb primers albiraments de material amb les seves corresponents fotografies. En aquest viatge, vaig tenir ocasió per primera vegada de “caçar” la locomotora euro 4000 de Captrain Espanya amb la seva nova lliurea “llima” o “pistatxo”, a més d’aquesta màquina també vaig poder fotografiar per primera vegada la parella de 269 de sèrie baixa de continental Rail. La resta d’albiraments van ser els habituals en aquest punt: AVE de les sèries 103 i 112, trens de llarga distància de les sèries 120. 121 i 130, unitats 447, etc.

Continental Rail 269.035+269.065

Segunda salida del mes de mayo y segunda vez en el mismo punto. Elijo este lugar pues bajo un solo puente se puede disfrutar tanto de los trenes que pasan sobre la línea clásica de ancho ibérico como de los convoyes que circulan por las vías de alta velocidad. Jornada provechosa y con primeros avistamientos de material con sus correspondientes fotografías. En este viaje, tuve ocasión por primera vez de “cazar” la locomotora euro 4000 de Captrain España con su nueva librea “lima” o “pistacho”, además de esta máquina también pude fotografiar por vez primera la pareja de 269 de serie baja de Continental Rail. El resto de avistamientos fueron los habituales en este punto: AVE de las series 103 y 112, trenes de larga distancia de las series 120. 121 y 130, unidades 447 etc.

Captrain España 335.003

Feu clic a les imatges per activar el visor en modus carrussel./ Para ver las imágenes a mayor tamaño podéis hacer clic en cualquiera para activar el visor en modo carrusel.

Galeria

Herbicida amb 319 a Ripoll (10/05/2021).

El passat 10 de maig l’herbicida de Sintra va visitar la línia de Puigcerdà, l’atractiu d’aquesta campanya de primavera ha estat la tracció. En aquest cas l’empresa que s’ha fet càrrec de la mateixa és Captrain España i ho ha fet amb la 319.251 ex-comsa i ex-Renfe. Aquí la podeu veure estacionada a la via 7 de Ripoll preparada per passar la nit i continuar l’endemà cap a Puigcerdà. La campana es va desenvolupar com quasi sempre en 3 dies. El primer dia, el 10 de maig fa el recorregut Montcada bifurcació-Ripoll mentre ruixa els laterals de la via. El segon dia, dimarts 11 de maig va fer Ripoll-Puigcerdà, també llançant líquid, després que el personal dina a Puigcerdà, el tren baixà a Ripoll i tan sols fumigà la primera via derivada de les estacions on almenys hi ha dues vies. Després de passar la nit a Ripoll el dia 12 va baixar a Montcada bifurcació fumigant també la via no directa que no fa ser treballada a la pujada.

Captrain España 319.251
Galeria

Auscultador Adif DR-501, a Ripoll (02/03/21).

Auscultador Comasfer/ZPS DP-523.10 01. DR-501-Adif. Podeu observar les imatges en gran fent clic a la primera fotografia i les veureu en mode carrusel. / Podéis observar las imágenes en grande haciendo clic en la primera fotografía y las veréis en modo carrusel.

Galeria

Les locomotores BB 7200 i BB 22200 de SNCF.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #1.–  Sncf BB 7217, lliurea “en voyage” a Cervera de la Marenda. Fotografia: ANGEL BADAL©.

Introducció / Introducción.

Català Aquestes màquines formen part d’una famìlia més àmplia de locomotores coneguda com les “Nez Casses”, formada per les mateixes BB 7200 (monotensió a 1,5 kV CC) les BB 22200 (bitensió 1,5 kV CC / 25 kV 50 Hz) i les BB 15000 (monotensió a 25 kV 50 Hz), altres sèries de la família “Nez Casses” però de rodament CC de 6 eixos són la CC 40100, la CC 72000, la CC 6500 i el CC 21000. La sèrie 7200 està formada per 240 locomotores de les que actualment sobreviuen 174. La sèrie es numera des de la BB 7201 fins a la BB 7440, i està formada per cinc subsèries de les quals parlaré més endavant en aquest post. Aquestes locomotores van ser fabricades per Alsthom i MTE sent lliurades entre 1976 i 1985. Tenen una longitud entre topalls de 17,48 m., Una amplada de 3,053 m. i una alçada de 4,295 m .. La seva massa és de 84 tones. La disposició dels eixos és B’B ‘ i són d’ample estàndard UIC. Disposen a més de dos pantògrafs AM18b per unitat, dos motors de tracció autoventilats de 1500 V. TAB 674, amb una potència contínua de 4040 kW i un esforç de tracció de 295 kN en arrencada i de 88 kN a velocitat màxima. Les velocitats màximes varien segons grups de locomotores, però en línies generals aquestes són les següents:

  • 160 km/h: Com a norma general de la sèrie. A excepció de …
  • 200 km/h: Les BB 7261, BB 7262 i la BB 7263.
  • 100 km/h: De la BB 7201 a la BB 7235.
  • 100 km/h: De la BB 7343 a la BB 7380.
  • 100 km/h: De la BB 7411 a la BB 7440.

Español Estas maquinas forman parte de una familia mas amplia de locomotoras conocida como las “nez cassés”, formada por las mismas BB 7200 (monotensión a 1,5 kV CC) las BB 22200 (bitensión 1,5 kV CC/25 kV 50 Hz) y las BB 15000 (monototension a 25 kV 50 Hz), otras series de la familia “nez cassés” pero de rodadura CC de 6 ejes son la CC 40100, la CC 72000, la CC 6500 y la CC 21000. La serie 7200 esta formada por 240 locomotoras de las que actualmente sobreviven 174. La serie se numera desde la BB 7201 hasta la BB 7440, y esta formada por cinco subseries de las cuales hablaré más adelante en este post. Estas locomotoras fueron fabricadas por Alsthom y MTE siendo entregadas entre 1976 y 1985. Tienen una longitud entre topes de 17,48 m., una anchura de 3,053 m. y una altura de 4,295 m.. Su masa es de 84 toneladas. La disposición de los ejes es B’B’, son de ancho estandard UIC. Disponen ademas de dos pantógrafos AM18b por unidad, dos motores de tracción autoventilados de 1500 V. TAB 674, con una potencia continua de 4040 kW y un esfuerzo de tracción de 295 kN en arrancada y de 88 kN a velocidad máxima. Las velocidades máximas varian segun grupos de locomotoras, pero en lineas generales estas son las siguientes:

  • 160 km/h: Como norma general de la serie. A excepción de…
  • 200 km/h:  Las BB 7261, BB 7262 y la BB 7263.
  • 100 km/h: De la BB 7201 a la BB 7235.
  • 100 km/h: De la BB 7343 a la BB 7380.
  • 100 km/h: De la BB 7411 a la BB 7440.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #2.– “Haut le pied” format per la BB  7239 i la BB 7414. Fotografia: ANGEL BADAL©.

Sub-sèries / Sub-series.

Català La sèrie està formada per cinc sub-sèries, que mes que res obeeixen als diferents lots de lliurament per part del/dels fabricants, que són:

  • Primera sub-sèrie, de la BB 7201 a la BB 7235. La característica que diferencia aquesta primera remesa de 7200 de la resta de les seves germanes és que el vidre frontal de les cabines d’aquestes primeres 35 màquines presenta una major inclinació que en les altres . (Compareu la locomotora de la imatge nº 1 amb la de la imatge nº 3)
  • Segona sub-sèrie, de la BB 7236 a la BB 7342.
  • Tercera sub-sèrie, de la BB 7343 a la BB 7380.
  • Quarta sub-sèrie, de la BB 7381 a la BB 7410.
  • Cinquena sub-sèrie, de la BB 7411 a la BB 7440.

Español La serie está formada por cinco sub-series, que más que nada obedecen a los diferentes lotes de entrega por parte del/de los fabricantes, a saber:

  • Primera sub-serie, de la BB 7201 a la BB 7235. La característica que diferencia a esta primera remesa de 7200 de resto de sus hermanas es que el cristal frontal de las cabinas de estas primeras 35 máquinas presenta una mayor inclinación que en las demás. (Compárese la locomotora de la imagen nº 1 con la de la imagen nº 3)
  • Segunda sub-serie, de la BB 7236 a la BB 7342.
  • Tercera sub-serie, de la BB 7343 a la BB 7380.
  • Cuarta sub-serie, de la BB 7381 a la BB 7410.
  • Quinta sub-serie, de la BB 7411 a la BB 7440.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #3.– Sncf BB 7350 amb lliure “Fantôme”. Fotografia: ANGEL BADAL©.

Descripció / Descripción.

Català Són les primeres locomotores elèctriques de Sncf tècnicament “modernes”, ja que són les primeres màquines de sèrie que compten amb gran quantitat d’equips electrònics disposats per garantir una òptima i harmoniosa relació entre la potència del motor i la marxa del tren, així com el funcionament de la resta dels equips de la locomotora; aquesta serà a més l’última sèrie de locomotores “monotensió” adquirides per la SNCF. Són màquines versàtils, capaces de tirar sense problemes de pesats mercaderies o bé de trens de passatgers a 200 km / h (V200). Els seus bogies són intercanviables amb els de les seves germanes bitensió de la sèrie 22200. En l’actualitat encara hi ha un petit lot de màquines capaces de circular a 200 km/h, encara que la majoria de les màquines estan autoritzades només per a baixa velocitat. La seva fiabilitat i versatilitat encara garanteix els seus molts anys de servei. Per més informació tècnica consulteu l’article pertinent a Ferropedia.

Español Son las primeras locomotoras eléctricas de Sncf técnicamente “modernas” pues son las primeras máquinas de serie que cuentan con gran cantidad de equipos electrónicos dispuestos para garantizar una óptima y armoniosa relación entre la potencia del motor y la marcha del tren, así como el funcionamiento del resto de los equipos de la locomotora; esta será además la última seria de locomotoras “monotensión” adquiridas por la SNCF. Son máquinas versátiles, capaces de tirar sin problemas de pesados mercancías o bien trenes de pasajeros a 200 km/h (V200). Sus bogies son intercambiables con los de sus hermanas bi tensión de la serie 22200. En la actualidad todavía existe un pequeño lote de máquinas capaces de circular a 200 km / h, aunque la mayoría de las máquinas están autorizadas solo para baja velocidad. Su fiabilidad y versatilidad aún garantiza sus muchos años de servicio. Para más información técnica consultad el artículo pertinente en Ferropedia.

41701811452_093a68e95f_b
Imatge #4.– Sncf BB 7258 en colors “Multiservices”. Fotografia: ANGEL BADAL©.

Característiques de la serie / Caracteristicas de la serie.

Català La sèrie 7200, que consta de 207 locomotores, amb especificacions molt variades. A més, moltes d’elles tenen característiques tècniques que les fan úniques:

Les BB 7201-7206, 7208, 7211, 7213-7219, 7.221, 7.223, 7.229, 7.230, 7.235, 7.242, 7.278, 7.284, 7.286, 7.391, 7.396, 7.402 són GV o Gran Velocite, amb una velocitat màxima de 160 kmh ., No són reversibles.

Les BB 7207, 7208, 7213, 7214, 7216, 7221, 7228, i des de la 7.231 fins a la 7.235 són màquines PV o petita velocitat, autoritzades a 100 kmh, encara que actualment, només les màquines són PV: BB 7207, 7209- 7210, 7212, 7220, 7222, 7231-7234.

La BB 7343-7380 PV són màquines dotades de capacitat per comandament múltiple però sense chopper.

BB 7411-7440 són màquines capacitades per treballar en comandament múltiple i estan equipades amb chopper.

La BB 7233 durant nou mesos traccionà el tren “Étendard” a 200 kmh ..

Des de la BB 7.236 a la 7241 i des de l’7243 fins a la 7249, 7290, 7291, des de l’7319 fins a la 7323, 7340, 7409 i 7410 són màquines reversibles.

Les BB 7.261, 62 i 63 són aptes per circular a 200 km / h.

Les BB 7292 fins a la 7299 són capaços de remolcar trens Talgo, els celemines dels seus amortidors són de color vermell.

Les BB 7209, 7210, 7220, 7308 i 7348 van ser donades de baixa per accidents.

Español La serie 7200,que consta de 207 locomotoras, con especificaciones muy variadas. Además, muchas de ellas tienen características técnicas que las hacen únicas:

Las BB 7201-7206, 7208, 7211, 7.213 hasta 7.219, 7.221, 7.223, 7.229, 7.230, 7.235, 7.242, 7.278, 7.284, 7.286, 7.391, 7.396, 7.402 son GV o Gran Velocite, con una velocidad máxima de 160 kmh., No son reversibles.

Las BB 7207, 7208, 7213, 7214, 7216, 7221, 7228, y desde la 7.231 hasta la 7.235 son máquinas PV o pequeña velocidad, autorizadas a 100 kmh, aunque actualmente, solo las siguientes máquinas son PV: BB 7207, 7209-7210, 7212, 7220, 7222, 7231-7.234.

La BB 7343 hasta 7.380 PV son máquinas dotadas de capacidad para mando múltiple pero sin chopper.

BB 7411 hasta 7440 son máquinas capacitadas para trabajar en mando múltiple y están equipadas con chopper.

La BB 7233 durante nueve meses traccionó el tren “Étendard” a 200 kmh..

Desde la BB 7.236 a la 7241 y desde la 7243 hasta la 7249, 7290, 7291, desde la 7319 hasta la 7323, 7340, 7409 y 7410 son  máquinas reversibles.

Las BB 7.261, 62 y 63 son aptas para circular a 200 km/h.

Las BB 7292 hasta la 7299 son capaces de remolcar trenes Talgo, los celemines de sus amortiguadores son de color rojo.

Las BB 7209, 7210, 7220, 7308 y 7348 fueron dadas de baja por accidentes.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #5.– Sncf BB 7214 amb decoració “Fantôme” i Ter Languedoc-Roussillon Avinyó-Portbou a. Fotografia: ANGEL BADAL©.

Serveis / Servicios.

Català Quan van començar a circular l’any 76 van ser assignades al sud-est per a més tard passar a treballar també en la zona sud-oest. Les locomotores limitades a 100 km / h van ser principalment destinades a traccionar trens de mercaderies sobretot en la línia de la Maurienne, principalment mercants amb destinació final a Itàlia. Les màquines que poden arribar als 200 km/h van ser destinades a arrossegar trens ràpids de viatgers a la zona sud-oest, encara que amb el temps aquestes màquines van passar a traccionar tota mena de trens, rodalia, òmnibus, Ter, Intercités i mercaderies. També s’han encarregat de trens emblemàtics per a nosaltres com el Català Talgo i el Barcelona Talgo. Tot i el desglossament per activitats des de l’1 de gener de 1999, aquesta situació es manté: les màquines de PV segueixen assignades al trànsit de mercaderies, així com altres a VFE, CIC, càrrega i TER. Des d’abril de 2007, algunes locomotores estan dotades de comandament múltiple i reversibilitat amb el que poden ser governades des de la cabina de conducció d’un cotxe pilot Corail. A la fi de 2017 a la zona occitana-catalana les podem veure principalment remolcant trens de mercaderies, Intercités i Ter. Al voltant del 40% de les vegades que estiguem esperant un tren per fotografiar-lo anirà traccionat per aquesta sèrie, repartint-se la resta de les aparicions entre les sèries BB 26000 i les BB 27000 bàsicament. És una màquina molt fàcil de veure i identificar i la veurem en totes les lliurees possibles encara que principalment en lliure “Beton”.

Español Cuando empezaron a circular en el año 76 fueron asignadas al sureste para más tarde  pasar a trabajar también en la zona sudoeste. Las locomotoras limitadas a 100 Km/h fueron principalmente destinadas a traccionar trenes de mercancías sobre todo en la línea de la Maurienne, principalmente mercantes con destino final en Italia. Las máquinas que pueden alcanzar los 200 Km/h fueron destinadas a arrastrar trenes rápidos de viajeros en la zona suroeste, aunque con el tiempo estas máquinas pasan a traccionar todo tipo de trenes, cercanías, ómnibus, Ter, intercitys y mercancías. También se han encargado de trenes emblemáticos para nosotros como el Catalán Talgo y el Barcelona Talgo. A pesar del desglose por actividades desde el 1 de enero de 1999, esta situación se mantiene: las máquinas de PV siguen asignadas al tráfico de mercancías, así como otras a VFE, CIC, carga y TER. Desde abril de 2007, algunas locomotoras están dotadas de mando múltiple y reversibilidad con lo que pueden ser gobernadas desde la cabina de conducción de un coche piloto Corail. A finales de 2017  en la zona occitano/catalana las podemos ver principalmente remolcando trenes de mercancías, Intercitys y Ter. Alrededor del 40 % de las veces que estemos esperando un tren para fotografiarlo ira traccionado por esta serie, repartiéndose el resto de las apariciones entre las series BB 26000 y las BB 27000 básicamente. Es una máquina muy fácil de ver e identificar y la veremos en todas las libreas posibles aunque principalmente en libre “Beton”.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #6.– Sncf BB 7245 i BB 7415 i tren de tremuges  de la companyia Transcéréales. Fotografia: ANGEL BADAL©.

Les 7600 Trasilien / Las 7600 Transilien.

Català A causa de la progressiva desaparició de la xarxa de rodalia de París de les unitats Z5300 la Sncf va decidir reconvertir per a aquest servei 14 locomotores de la sèrie BB 7200, les quals van ser modernitzades, dotades d’una lliurea especifica del servei Transilien i reenumerades. Un cop assignades al servei aquestes locomotores són col·locades a l’extrem d’una composició reversible de cotxes de dos pisos amb cotxe pilot/cabina en un extrem, donant com a resultat una unitat bi-direccional evitant així canvis de locomotora i maniobres innecessàries amb el consegüent estalvi de temps tan important en els serveis de rodalia. Les locomotores que ha passat de 7200-7600 són:

  • BB 7311 > BB 7612
  • BB 7312 > BB 7601
  • BB 7314 > BB 7602
  • BB 7325 > BB 7605
  • BB 7326 > BB 7608
  • BB 7327 > BB 7613
  • BB 7330 > BB 7609
  • BB 7331 > BB 7603
  • BB 7332 > BB 7610
  • BB 7335 > BB 7604
  • BB 7337 > BB 7614
  • BB 7339 > BB 7606
  • BB 7341 > BB 7611
  • BB 7342 > BB 7607
bb7602vb2n_au_perray_par_cramos
Imatge #7.-  Sncf BB 7602+ VB 2N a Perray amb  lliurea “Transilien”.  Fotografia: CRAMOS amb llicència CC.

Español A causa de la progresiva desaparición de la red de cercanías de París de las ramas Z5300 la Sncf decidió reconvertir para este servicio 14 locomotoras de la serie BB 7200, las cuales ha sido modernizadas, dotadas de una librea especifica del servicio Transilien y re-enumeradas. Una vez asignadas al servicio estas locomotoras son colocadas en el extremo de una composición reversible de coches de dos pisos con coche piloto/cabina en un extremo, dando como resultado una unidad bidireccional, así se  evitan cambios de locomotora y maniobras innecesarias con el consiguiente ahorro de tiempo tan importante en los servicios de cercanías. Las locomotoras que ha pasado de 7200 a 7600 son:

  • BB 7311 > BB 7612
  • BB 7312 > BB 7601
  • BB 7314 > BB 7602
  • BB 7325 > BB 7605
  • BB 7326 > BB 7608
  • BB 7327 > BB 7613
  • BB 7330 > BB 7609
  • BB 7331 > BB 7603
  • BB 7332 > BB 7610
  • BB 7335 > BB 7604
  • BB 7337 > BB 7614
  • BB 7339 > BB 7606
  • BB 7341 > BB 7611
  • BB 7342 > BB 7607
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #8.– Sncf BB 7284 en colors “en voyage” amb un intercites Bordeus-Marsella. Fotografia: ANGEL BADAL©.

Afectacions / Afectaciones.

Català Si observem les fotos veurem que les numeracions de les locomotores són molt més llargues que les quatre xifres de la sèrie, els números que hi ha davant del 7 determinen l’afectació de la unitat és a dir a quin tipus de servei pertany. Les afectacions de la sèrie 7200/7600 que ens ajudaran a identificar-les millor són les següents:

  • 107.200 per a serveis d’afectació VFE, Voyages France Europe.
  • 207.200 per a serveis d’afectació CIC o Intercités.
  • 407.200 per a serveis d’afectació FR o FRET.
  • 507.200 per a serveis d’afectació Ter o Trains Expres Régionaux.
  • 507200R per a servei d’afectació Ter per branques reversibles.
  • 807.600 per a serveis d’afectació Transilien.

Español Si observamos las fotos veremos que las numeraciones de las locomotoras son mucho más largas que las cuatro cifras de la serie, los números que hay delante del 7 determinan la afectación de la unidad es decir a que tipo de servicio pertenece. Las afectaciones de la serie 7200/7600 que nos ayudaran a identificarlas mejor son las siguientes:

  • 107200 para servicios de afectación VFE, Voyages France Europe.
  • 207200 para servicios de afectación CIC o Intercites.
  • 407200 para servicios de afectación FR o FRET.
  • 507200 para servicios de afectación Ter o Trains Expres Regionaux.
  • 507200R para servicio de afectación Ter para ramas reversibles.
  • 807600 para servicios de afectación Transilien.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #9.– Sncf FRET BB 7411+7200 n/id., la primera amb lliurea “FRET” i la següent “Beton”. Fotografia: ANGEL BADAL©.

Les lliurees / Las libreas.

Català Totes les màquines en el seu dia van sortir de fàbrica amb la lliurea “béton”, la conegudíssima combinació de dos tons de gris i una franja taronja a manera de raig o “Z” que recorre tota la locomotora. Amb el temps i la creació de nous serveis han anat sorgint diferents lliurees. Hi ha moltes particularitats i petites variants pel que fa a les lliurees, com petits canvis en el color o la posició de les bandes, etc., com a curiositat dir que en aquesta sèrie hi ha una lliurea que llueix per un sol exemplar, es tracta de la decoració “Ter Bourgogne “que va ser aplicada únicament a la màquina BB 7321.

Español Todas las máquinas en su día salieron de fábrica con la librea “béton”, la conocidísima combinación de dos tonos de gris y una franja naranja a modo de rayo o “Z” que recorre toda la locomotora. Con el tiempo y la creación de nuevos servicios han ido surgiendo diferentes libreas. Hay muchas particularidades y pequeñas variantes en cuanto a las libreas se refiere, como pequeños cambios en el color o la posición de las bandas, como curiosidad decir que en esta serie existe una librea ostentada por un solo ejemplar, se trata de la decoración “Ter Bourgogne” que fue aplicada únicamente a la máquina BB 7321.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #10.– La Sncf BB 7372 amb lliurea “Fantôme” i tren de cisternes. Fotografia: ANGEL BADAL©.

Lliurea “Grise” o “Fantôme” / Librea “Grise” o “Fantôme”.

Català Amb aquesta lliurea es van pintar diverses locomotores l’any 2002, foren les següents: 7203, 7204, 7208, 7210, 7213, 7214, 7216, 7219, 7221, 7223, 7235, 7250, 7278, 7287, 7309, 7310, 7388, 7396. Aquesta lliurea es va aplicar a l’espera que aquestes locomotores rebessin la decoració “en voyage”. Anys més tard algunes locomotores ja pintades amb aquesta lliurea van tornar a tenir la lliurea original Gris, perquè les persones que apareixen a la lliurea “en voyage” van amenaçar d’iniciar processos judicials per temes de drets d’imatge. Aquesta decoració té dos tons, un gris tempesta per al sostre i grisa plata o metal·litzat per a la resta de la màquina. La foto següent mostra la 7221 descansant a Cervera de la Marenda en lliurea “Grise”, més coneguda entre els cheminots i els aficionats com “livrée fantôme”.

Español Con esta librea se pintaron varias locomotoras en 2002, concretamente las siguientes:  7203, 7204, 7208, 7210, 7213, 7214, 7216, 7219, 7221, 7223, 7235, 7250, 7278, 7287, 7309, 7310, 7388, 7396. Esta librea se aplicó a la espera de que estas locomotoras recibieran la decoración “En Voyage”. Años más tarde algunas locomotoras ya pintadas con esta librea volvieron a ostentar la librea original Gris debido a que las personas que aparecen en la librea “En Voyage” amenazaron con iniciar procesos judiciales por temas de derechos de imagen. Esta decoración tiene dos tonos, un gris tormenta para el techo y gris plata o metalizado para el resto de la máquina. La foto siguiente muestra a la 7221 descansando en Cerbère con la librea “Grise”, más conocida entre los cheminots y los aficionados como “livrée fantôme”.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #11.- Sncf BB 7221 amb lliurea “Fantôme” a Cervera de la Marenda/Cerbére: Fotografia. ANGEL BADAL©.

Lliurea “en voyage” / Librea “en voyage”.

Català Aquesta lliurea apareix en 2002 destinada principalment al material motor de grans línies, més tard es va estendre a les locomotores per als serveis Ter i a les assignades a la rodalia de París. Les 7200 que ostenten aquesta lliurea són: 7201, 7202, 7205, 7206, 7211, 7215, 7217, 7218, 7229, 7230, 7236-7249, 7284, 7286, 7290, 7291, 7319, 7320, 7322, 7323, 7340, 7391, 7402, 7409, 7410. Els colors que constitueixen aquesta lliurea són: gris metal·litzat 862, la banda que envolta la locomotora per sota d’aquest gris és de color blau 254 per a la cabina 1 i mitja locomotora, i ametista 627 per a la cabina dos i l’altra meitat de la carrosseria de la màquina. El sostre i altres parts són grisa tempesta 844. Des de 2010 algunes locomotores han tornat a lluir la lliurea “Fantôme” a causa de temes relacionats amb els drets d’imatge de les persones que apareixen a la banda inferior blava / ametista. A la foto que il·lustra aquest paràgraf tenim a la 7211 traccionant un tren Ter Cervera-Avinyó amb aquesta particularment bonica decoració.

Español Esta librea aparece en 2002 destinada principalmente al material motor de grandes líneas, más tarde se extendió a las locomotoras para los servicios Ter y a las asignadas a las cercanías de París. Las 7200 que ostentan esta librea son: 7201, 7202, 7205, 7206, 7211, 7215, 7217, 7218, 7229, 7230, 7236 a 7249, 7284, 7286, 7290, 7291, 7319, 7320, 7322, 7323, 7340, 7391, 7402, 7409, 7410. Los colores que constituyen esta librea son: Gris metalizado 862, la banda que envuelve la locomotora por debajo de este gris es de color azul 254 para la cabina 1 y media locomotora, y amatista 627 para la cabina dos y la otra mitad de la carrocería de la máquina. El techo y otras partes son gris tormenta 844. Desde 2010 algunas locomotoras han vuelto a lucir la librea “Fantôme” debido a temas relacionados con los derechos de imagen de las personas que aparecen en la banda inferior azul/amatista. En la foto que ilustra este párrafo tenemos a la 7211 traccionando un tren Ter Cerbère-Avignon con esta particularmente bonita decoración.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #12.– Sncf BB 7211 amb la decoració “en voyage” i tren Ter Languedoc-Roussillon. Fotografia: ANGEL BADAL©.

LLiurea “Multiservices” / Librea “Multiservices”.

Català Aquesta lliurea va començar a implantar el 1996 inicialment en cinc locomotores d’altres sèries per al cap de poc aplicar-se a més locomotores sncf. La lliurea “Multiservices” l’ostenten només dues locomotores d’aquesta sèrie, la 7258 i la 7292. La gamma de colors està basada en el gris metal·litzat 862, el gris tempesta 844, el  vermelló 605 i una banda en blanc 701. La locomotora de la fotografia l’he aconseguit “caçar” en dues ocasions diferents amb pocs dies de diferència pel que no és molt difícil capturar el seu magnífic port encara que només hi hagi dos en tota França, ja que aquesta en concret sol realitzar aquest servei IC Marsella-Bordeus i vv tot sovint. Per als més apassionats a “caçar” particularitats, amb aquesta lliurea és possible fotografiar de tant en tant una Sybic de la sèrie 26000 traccionant el Intercités de Nuit Cerbère-Strasbourg / Luxemburg. A la següent imatge podem veure la 7258 amb aquesta bella decoració, en aquesta ocasió traccionant un tren Intercités Bordeus-Marsella.

Español Esta librea empezó a implantarse en 1996 inicialmente en cinco locomotoras de otras series para, al poco tiempo extenderse a más locomotoras sncf. La librea “Multiservices” la ostentan solo dos locomotoras de esta serie, la 7258 y la 7292. La gama de colores esta basada en el gris metalizado 862, el gris tormenta 844, el rojo bermellón 605 y una banda en blanco 701. La locomotora de la fotografía la he conseguido “cazar” en dos ocasiones distintas con pocos días de diferencia por lo que no es muy difícil capturar su magnífico porte aunque solo haya dos en toda Francia, ya que está en concreto suele realizar este servicio IC Marsella-Burdeos y v.v. a menudo. Para los más apasionados a “cazar” particularidades, con esta librea es posible fotografiar de vez en cuando una Sybic de la serie 26000  traccionando el Intercites de Nuit Cerbère-Strasburgo/Luxemburgo. En la siguiente imagen podemos ver la 7258 con esta bella decoración, en esta ocasión traccionando un  tren Intercités Bordeaux-Marseille.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #13.– Sncf BB 7258 amb lliurea “Multiservices” i tren Intercites Burdeus-Marsella. Fotografia: ANGEL BADAL©.

Lliurea “Béton” / Librea “Béton”.

Català Aquesta lliurea apareix en 1976 alhora que aquesta sèrie i la sèrie 22200. La paleta està formada per gris béton 804 i una banda taronja 435. Aquesta lliurea també l’ostenten la majoria de la Sybic de la sèrie 26000 amb gran encert. Aquesta decoració l’ostenta gairebé tot el parc de 7200 excepte les esmentades en els apartats d’altres lliurees d’aquest article, i per això no posaré el llistat en ser la sèrie tan extensa. A la imatge següent la 7377 estacionada a l’estació de Narbonne.

Español Esta librea aparece en 1976 a la vez que esta serie y la serie 22200. La paleta está formada por gris béton 804 y una banda naranja 435. Esta librea también la ostentan la mayoría de la Sybic de la serie 26000 con gran acierto.  Esta librea la ostenta casi todo el parque de 7200 excepto las citadas en los apartados de otras libreas de este artículo, por lo que no vamos a enumerarlas al ser la serie tan extensa. En la imagen siguiente la 7377 estacionada en la estación de Narbonne.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #14.- Sncf BB 7377 a Narbona. Fotografia: ANGEL BADAL©.

Lliurea “FRET” / Librea “FRET”.

Català Aquesta lliurea va començar a aplicar-se a principis dels anys 2000 per diferenciar els diferents àmbits d’activitat de l’empresa. Aquesta decoració està formada per verd jade 323, gris metal·litzat 862, i una banda obliqua en blanc 701 amb la inscripció FRET en el mateix verd anterior. Va ser aplicada a les locomotores d’aquesta sèrie següents: 7212, 7400, 7411. Aquesta lliurea és també coneguda com a “Napolitana”. És freqüent veure per la zona del Llenguadoc-Rosselló locomotores amb aquesta lliurea, però gairebé sempre seran Alstom Prima de la sèrie 27000, així que va ser una sort poder “caçar” la 7400, ja que només hi ha tres en tota la xarxa francesa. Per il·lustrar el comentari sobre aquesta decoració la locomotora BB 7400 descansant un diumenge a l’estació internacional de Cervera de la Marenda acompanyada per una potent Sybic de la sèrie 26000 amb decoració “Béton”.

Español Esta librea empezó a aplicarse a principios de los años 2000 para diferenciar los diferentes ámbitos de actividad de la empresa. Está formada por verde jade 323, gris metalizado 862, y una banda oblicua en blanco 701 con la inscripción FRET en el mismo verde anterior. Fue aplicada a las locomotoras de esta serie: 7212, 7400, 7411. Esta librea es también conocida como “Napolitana”. Es frecuente ver por la zona del Languedoc-Roussillon locomotoras con esta librea, pero casi siempre serán Alstom Prima de la serie 27000, así que fue una suerte poder “cazar” la 7400 pues solo existen tres en toda la red francesa. Para ilustrar el comentario sobre esta decoración la locomotora BB 7400 descansando un domingo en la estación internacional de Cerbère acompañada por una potente Sybic de la serie 26000 con la librea “Béton”.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #15.-Sncf FRET BB 7400 a Cervera de la marenda/Cerbére. Fotografia: ANGEL BADAL©.

Les 22200 bitensió / Las 222000 bitensión.

Català Aquestes locomotores són idèntiques exteriorment a les 7200 amb la característica tècnica addicional que són bitensió podent treballar a 1500 V ia 25 kV 50 Hz. Les podem veure a la zona del Llenguadoc-Rosselló formant part de Sncf Infra i amb la lliure groga característica d’aquesta divisió i també en altres lliurees com la “Béton” o la “Fantôme” com en les tres fotos que acompanyen aquest paràgraf.

Español Estas locomotoras son idénticas exteriormente a las 7200 con la característica técnica adicional de que son bi tensión pudiendo trabajar a 1500 V y a 25 kV 50 Hz. Las podemos ver en la zona del Languedoc-Roussillon formando parte de Sncf Infra y con la libre amarilla característica de esta división y también en otras libreas como la “Béton” o la “Fantôme” como en las tres fotos que acompañan este párrafo.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #16.– Sncf BB 22212 Infra i tren mixte de treballs. Fotografia: ANGEL BADAL©.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge#17.– Sncf BB 22331 a Cervera de la Marenda/Cerbére. Fotografia: ANGEL BADAL©.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #18.– Sncf BB 22287 Infra i tren de treball. Fotografia: ANGEL BADAL©

Català Feu clic a les miniatures per obrir el carrussel i veure les imatges en gran format. / Español Haz clic en las miniaturas para abrir el modo carrusel y ver las imagenes en tamaño grande.


Fonts consultades/Fuentes consultadas: Wikipedia.fr i/y Ferropedia.

Totes les fotografies son de la meva autoria, poden ser usades sense anim de lucre i exposades en fòrums o blocs sempre que citeu la meva autoria. / Todas las fotos son de mi autoria, podeis utilizarlas sin animo de lucro i exponerlas en foros o blogs siempre que citeis mi autoria.

via Edit Post — WordPress.com.

Galeria

Lleida, Balaguer i Térmens (14/10/17).

Sortida llampec a la zona del Segrià per fotografiar les unitats 331 de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya que presten servei des de fa uns mesos a la línia d’ample ibèric Lleida-La Pobla de Segur. (Entrada pendent de revisió i ampliació.)

Galeria

La Tor de Querol, l’estació dels tres “cul de sac”.

Certament i sense lloc per equivocar-nos podem afirmar que aquesta estació és el punt de confluència de tres carrerons sense sortida. Aquest post és la crònica i l’explicació d’una curtíssima sortida matutina per caçar en poc menys d’una hora una varietat considerable de material. Som-hi donc¡. Ciertamente y sin lugar para equivocarnos podemos afirmar que esta estación es el punto de confluencia de tres callejones sin salida. Este post es la cronica y la explicación de una cortisima salida matutina para cazar en poco menos de una hora una variedad considerable de material. ¡Vamos a ello!.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #1. 12/12/2014.- Renfe 447.111 de Rodalies de Catalunya. Fotografia: ANGEL BADAL©.

Català L’estació dels tres culs de sac, perquè ?. La Tor de Querol / Enveig, en francès Latour-de-Carol / Enveigt és una estació particular per moltes coses.

  • És capçalera de tres línies de ferrocarril: a Barcelona, a Tolosa / Paris i el “Train jaune”.
  • Aquestes tres línies tenen tres amples diferents: Ibèric, UIC i mètric.
  • Les tres tenen tensions diferents: 3000 V., 1500 V. i 850 V.
  • És una estació fronterera, per tant internacional.
  • Aquesta enclavada en una comarca catalana de singular bellesa al cor dels Pirineus: La Cerdanya (la Cerdanya en català)
  • És una estació d’alta muntanya, per tant amb una innivació molt freqüent.

Aquestes i altres característiques fan molt atractiva aquesta estació ferroviàriament parlant, és per això que després de molts dies dubtant, més que res, per temes de metereologia, el dia 12 desembre 2014 em decideixo a visitar-la. I encert, per que encara que a l’arribar aquesta força ennuvolat, a meitat de la meva estada, surt el sol, i això per a un caçador de trens és mitja vida.

Español La estación de los tres culos de saco, ¿porque?. La Tor de Querol/Enveig, en francés Latour-de-Carol/Enveigt es una estacion particular por muchas cosas.

  • Es cabecera de tres lineas de ferrocarril: a Barcelona, a Toulouse/Paris y el “Train jaune”.
  • Estas tres lineas tienen tres anchos diferentes: Ibérico, UIC y métrico.
  • Las tres tienen tensiones distintas: 3000 V., 1500 V. y 850 V.
  • Es una estación fronteriza, por lo tanto internacional.
  • Esta enclavada en una comarca catalana de singular belleza en el corazon de los Pirineos: La Cerdaña (La Cerdanya en catalán)
  • Es una estación de alta montaña, por lo tanto con una innivación muy frecuente.

Estas y otras caracteristicas hacen muy atractiva esta estación ferroviariamente hablando, es por eso que tras muchos dias dudando, mas que nada, por temas de metereologia, el dia 12 de diciembre de 2014 me decido a visitarla. Y acierto, por que aunque al llegar esta bastante nublado, a mitad de mi estancia, sale el sol, y eso para un cazador de trenes es media vida.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #2. 07/09/2015.- Un dels indicadors que es troben  a l’andana compartida entre les vies Adif-Renfe i Sncf Reseau. Fotografia: ANGEL BADAL©.

Català Surto d’hora de casa amb la idea de prendre el primer tren a la frontera. El tren, procedent de l’Hospitalet i Barcelona, arriba a les 08:29 a Ripoll on deixa aparcat el cotxe fins a la tornada. La UT 447.111, amb lliurea “Rodalies de Catalunya”, és la que em portés fins al meu destí, punt que arriba a les 9:40 del matí. És una de les unitats amb seients tous que la Generalitat de Catalunya va reformar fa pocs mesos i per aquest trajecte exclusivament. Tendre una hora i deu minuts aproximadament per fotografiar tota allò que pugui, temps més que suficient per a la grandària de l’estació. A les 10:48 surt el tren de tornada, la mateixa UT que em va portar a l’anada, la qual després d’un tranquil viatge entre camps i muntanyes nevades em deixa a Ripoll a punt de tocar les dotze del migdia. Total, anada i tornada 9,80 €.

Español Salgo temprano de casa con la idea de tomar el primer tren a la frontera. El tren, procedente de L’Hospitalet y Barcelona, llega a las 8:29 a Ripoll donde dejare aparcado mi coche hasta la vuelta. La UT 447.111 , con librea “Rodalies de Catalunya”, es la que me llevara hasta mi destino, punto que alcanza a las 9:40 de la mañana. Es una de las unidades con asientos mullidos que la Generalitat de Catalunya reformo hace pocos meses y para este trayecto exclusivamente. Tendre una hora y diez minutos aproximadamente para fotografiar toda aquello que pueda, tiempo mas que suficiente para el tamaño de la estación. A las 10:48 sale el tren de regreso, la misma UT que me llevo a la ida, la cual tras un tranquilo viaje entre campos y montes nevados me deja en Ripoll a punto de tocar las doce del mediodia. Total, ida y vuelta 9.80 €.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #3. 12/12/2014.- Sncf BGC 81807/81808 Ter Region Midi Pyrénées. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català Tant sols baixar de la unitat 447 veig que des de la part oposada de l’estació està entrant el Ter procedent de Tolosa-Matabiau, que en aquesta ocasió és servit per la UT 81.807/8 de tres cossos articulats. Aquesta unitat forma part d’una sèrie de 185 unitats de 3 o 4 cotxes, la particularitat de la qual és que poden circular amb traccón elèctrica o propulsats per motors dièsel, és a dir són vehicles híbrids o “bimode” com són anomenats al país veí . Cal dir que, encara que no és excepcional veure aquestes unitats en aquesta estació, generalment el servei el realitzen les seves germanes no híbrides de la sèrie AGC 27500 de tracció únicament electrica. Aqui m’aventuro molt i dic que això pot ser per que a l’hivern hi ha mes probabilitats de tenir problemes de catenària pel gel, la neu, la temperatura o el fort vent, i així es curen en salut, si se’n va la llum, es encenen els motors de gasoil i llestos.

Español Nada mas bajar de la unidad 447 veo que desde la parte opuesta de la estación esta entrando el Ter procedente de Toulouse-Matabiau, que en esta ocasión es servido por la UT 81807/8 de tres cuerpos articulados. Esta unidad forma parte de una serie de 185 unidades de 3 o 4 coches, la particularidad de la cual es que pueden circular con traccón electrica o propulsados por motores diesel, es decir son vehiculos hibridos o “bimode” como son llamados en el pais vecino. Hay que decir que, aunque no es excepcional ver estas unidades en esta estación, generalmente el servicio lo realizan sus hermanas no hibridas de la serie AGC 27500 de tracción unicamente electrica. Aqui me aventuro mucho y digo que esto pude ser por que en invierno hay mas probabilidades de tener problemas de catenaria por el hielo, la nieve, la temperatura o el fuerte viento, y asi se curan en salud, si se va la luz, se encienden los motores de gasoleo y listos.

pc121984.jpg
Imatge #4. 12/12/2014.- Sncf BGC 81807/8 Ter Region Midi Pyrénées. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català Aquesta sèrie es numera des de la UT B 81501/02 fins a la B 81869/70, per tant aquesta unitat per l’altre extrem porta pintat el nombre 81.807, sent la composició de la siguiete manera: M81807 + R81807 + M81808. La sèrie és coneguda com BGC 81500, van ser fabricats per Bombardier i lliurats entre 2004 i 2010. Les unitats de tres segments (M1 + R1 + M2) té 133 places assegudes, i les de quatre (M1 + R1 + R2 + M2) 174 places entre 1ª i 2ª classe. Estan equipades amb dos motors dièsel MAN de 1324 kW i quatre motors elèctrics asíncrons de 1900 kW. Aquestes unitats disposen d’un pantògraf sobre el cotxe central i dos dipòsits de combustible de 1500 litres.

Español Esta serie se numera desde la UT B 81501/02 hasta la B 81869/70, por lo tanto esta unidad por el otro extremo lleva pintado el numero 81807, siendo la composicion de la siguiete manera: M81807+R81807+M81808. La serie es conocida como BGC 81500, fueron fabricados por Bombardier y entregados entre 2004 y 2010. Las unidades de tres segmentos (M1+R1+M2) tiene 133 plazas sentadas, y las de cuatro (M1+R1+R2+M2) 174 plazas entre 1ª y 2ª clase. Estan equipadas con dos motores diesel MAN de 1324 kW y cuatro motores electricos asincronos de 1900 kW. Estas unidades disponen de un pantografo sobre el coche central y dos depósitos de combustible de 1500 litros.

pc122028.jpg
Imatge #5. 12/12/2014.– Tren Sncf Infra 69316 & Sncf BGC 81807/8 Ter Region Midi Pyrénées. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català La alimetació és per corrent continu de 1500 V, té transmissió electrica i arriben, en condicions de via òptimes, a una velocitat màxima de 160 km / h. La disposició dels eixos és Bo ‘+ 2’ (+ 2 ‘) + 2’ + Bo ‘pel que dos dels quatre bogies són compartits entre cotxes contigus en el cas d’aquesta unitat i tres de cinc en el cas de les unitats de quatre caixes. La UT de les fotografies no ostentava cap lliurea regional especifica, tot just uns petits vinils amb fons vermell amb la denominació “Region Midi-Pyrinees” on realitzen els següents recorreguts:

Español La alimetación es por corriente continua de 1500 V, tiene transmisión electrica y alcanzan en condiciones de via optimas una velocidad máxima de 160 km/h. La disposición de los ejes es Bo’+2′(+2′)+2’+Bo’ por lo que dos de los  cuatro bogies son compartidos entre coches contiguos en el caso de esta unidad y tres de cinco en el caso de las unidades de cuatro cajas. La UT de las fotografias no ostentaba ninguna librea regional especifica, apenas unos pequeños vinilos con fondo rojo con la denominación “Region Midi-Pyrinees” donde realizan los siguientes recorridos:

  • Toulouse – Narbonne
  • Toulouse – Latour-de-Carol
  • Toulouse – Luchon
  • Toulouse – Pau
  • Toulouse – Auch (en modo diesel)
  • Toulouse – Agen
  • Toulouse – Brive la Gaillarde
  • Toulouse – Figeac (en modo diesel)
  • Toulouse – Rodez (en modo diesel)
  • Toulouse – Castres – Mazamet (en modo diesel)
pc121983.jpg
Imatge #6. 12/12/2014.- Sncf Infra BB 69.316. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català Aquesta locomotora i el curt tren de travesses que arrossegava va ser la sorpresa del dia, no esperava veure res que no fos l’habitual en aquesta estació, però tractant-se d’SNCF sempre és més probable veure una cosa així en aquesta estació que en la pròxima estació de Puigcerdà . Es tracta d’una locomotora dièsel de la sèrie BB 69200, en aquesta ocasió era la 669.316. És una sèrie de 91 locomotores construïdes el 2005 a partir de la remotorització i reforma de la sèrie BB 66000 que va ser posada en servei entre 1965 i 1968. La sèrie aquesta repartida entre SNCF Fret, 41 locomotores i SNCF Infra les 50 restants.

Español Esta locomotora y el corto tren de traviesas que arrastraba fue la sorpresa del dia, no esperaba ver nada que no fuera lo habitual en esta estación, pero tratandose de SNCF siempre es mas probable ver algo asi en esta estación que en la proxima estación de Puigcerda. Se trata de una locomotora diesel de la serie BB 69200, en esta ocasión era la 669.316. Es una serie de 91 locomotoras construidas en 2005 a partir de la remotorización y reforma de la serie BB 66000 que fue puesta en servicio entre 1965 y 1968. La serie esta repartida entre SNCF Fret, 41 locomotoras y SNCF Infra las 50 restantes.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #7. 12/12/2014.- Sncf Infra BB 69.316. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català La sèrie es numera de la 669.191 a l’669.318, per tant aquesta unitat és la davant penúltima de la sèrie. Disposen d’un motor tèrmic de 1040 kW i quatre motors de tracció de 560 V, amb una potència contínua total de 745 kW, tenen un dipòsit de combustible de 2700 litres i una massa total en servei de 70 Tn., La disposició dels eixos és Bo’Bo ‘i la seva velocitat màxima és de 120 km / h.

Español La serie se numera de la 669.191 a la 669.318, por lo tanto esta unidad es la ante penúltima de la serie. Disponen de un motor termico de 1040 kW y cuatro motores de tracción de 560 V, con una potencia continua total de 745 kW, tienen un deposito de combustible de 2700 litros y una masa total en servicio de 70 Tn., la disposición de los ejes es Bo’Bo’ y su velocidad máxima es de 120 km/h. Mas info…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #8. 12/12/2014.- Sncf Infra BB 7299. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català I aqui tenim l’estrella de la visita, la magnífica BB 7299 amb la seva lliurea original al capdavant d’una de les tres branques del Intercités de Nuit Tor de Querol / Luchon / Cerbere-Paris Austerlitz. Es tracta d’una de les 240 locomotores d’aquesta sèrie. Sèrie llarga i amb moltes variacions, lliurees i subsèries que no detallaré aquí; podeu trobar mes informació en aquest mateix bloc sobre aquestes locomotores prement aqui. Afegir que totes té rodament B’B ‘, alimentació a 1500 V., van ser construïdes per Alsthom i MTE entre 1976 i 1985. Disposen de dos motors de tracció TAB 675 de 1500 V., que desenvolupen una potència contínua de 4040 kW., segons les subsèries té velocitats màximes permeses entre 100 i 200 km / h., i que aquesta locomotora en concret té una limitació de velocitat màxima de 160 km / h .. a més, com a dada curiosa aquesta locomotora en concret era una de les set adaptades i autoritzades a traccionar composicions Talgo III.

Español Y aqui tenemos la estrella de la visita, la magnifica BB 7299 con su librea original a la cabeza de una de las tres ramas del Intercites de Nuit Latour-de-Carol/Luchon/Cerbere-Paris Austerlitz. Se trata de una de las 240 locomotoras de esta serie. Serie larga y con muchas variaciones, libreas y subseries que no voy a detallar aqui, pero podeis leer mi entrada en este mismo sobre estas locomotoras pulsando aquiAñadir que todas tiene rodadura B’B’, alimentación a 1500 V., fueron construidas por Alsthom y MTE entre 1976 y 1985. Disponen de dos motores de tracción TAB 675 de 1500 V., que desarrollan una potencia continua de 4040 kW., segun las subseries tiene velocidades maximas permitidas entre 100 y 200 km/h.,  y que esta locomotora en concreto tiene una limitación de velocidad máxima de 160 km/h.. Además, como dato curioso esta locomotora en concreto era una de las siete adaptadas y autorizadas a traccionar composiciones Talgo III.

pc121998.jpg
Imatge #9. 12/12/2014.-  Sncf Corail 77298. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català Cotxe de la classe Corail, amb matrícula UIC 50.87.29-77298-0 i tipus B9½tu, és el resultat de la transformació entre 1988 i 1994 de cotxes dels tipus A10tu o A10rtu amb passadís central originals, en cotxes amb passadís central, però dotats seients reclinables de gran confort per a viatges nocturns. Aquesta sèrie la componen 180 unitats. Aquest cotxe en concret presenta la lliurea original amb la qual van sortir als vies els primers Corail.

Español Coche de la clase Corail, con matrícula UIC 50.87.29-77298-0 y tipo  B9½tu, es el resultado de la transformación entre 1988 y 1994 de coches de los tipos A10tu o A10rtu con pasillo central originales, en coches con pasillo central, pero dotados asientos reclinables de gran confort para viajes nocturnos. Esta serie la componen 180 unidades. Este coche en concreto presenta la librea original con la que salieron a las vias los primeros Corail.

pc122000.jpg
Imatge #10. 12/12/2014.-  Sncf Corail 77141. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català Cotxe de la classe Corail d’una subsèrie de 50, amb número UIC 50.87.57-77141-7 del tipus B7c7ux (en principi eren 35 cotxes B8c8ux però van perdre el 8 al dedicar un compartiment més per a bicicletes), nascuts de la transformació en l’any 2000 de cotxes-llitera B10c10ux. Aquests eren cotxes de deu compartiments però li van ser suprimits, primer, els dos extrems, un per a personal d’acompanyament i un altre per a un minibar de màquines autovenda de begudes i aliments, i després un altre per allotjar les bicicletes dels viatgers com vaig dir abans. Aquest cotxe presenta la lliurea “Carmillon”.

Español Coche de la clase Corail de una subserie de 50, con número UIC 50.87.57-77141-7 del tipo B7c7ux (en principio eran 35 coches B8c8ux pero perdieron el 8 al dedicar un compartimento mas para bicicletas), nacidos de la transformación en el año 2000 de coches-litera B10c10ux. Estos eran coches de diez compartimentos pero le fueron suprimidos, primero, los dos extremos, uno para personal de acompañamiento y otro para un minibar de maquinas autoventa de bebidas y alimentos, y despues otro para alojar las bicicletas de los viajeros como dije antes. Este coche presenta la librea “Carmillon”.

pc122002.jpg
Imatge #11. 12/12/2014.-  Sncf Corail 77238. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català Cotxe de la classe Corail amb nou departaments de lliteres de primera classe, amb matrícula UIC 50.87.49-77238-2 i tipus A9c9ux, pertany a una sèrie de 105 cotxes tots ells amb la disposicion original. Aquest cotxe presenta la librea “Carmillon”.

EspañolCoche de la clase Corail con nueve departamentos de literas de primera clase, con matrícula UIC 50.87.49-77238-2 y tipo A9c9ux, pertenece a una serie de 105 coches todos ellos con la disposicion original. Este coche presenta la librea “Carmillon”.

pc122004.jpg
Imatge #12. 12/12/2014.-  Sncf Corail 70128. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català Cotxe amb 10 departaments de lliteres de 2ª classe i lavabos a cada extrem, amb matrícula UIC 61.87.50-70128-2 i tipus B10c10ux, pertany a una sèrie de 320 cotxes i presenta la disposició original de la sèrie i lliurea “Lunéa”.

Español Coche con 10 departamentos de literas de 2ª clase y aseos en cada extremo, con matrícula UIC 61.87.50-70128-2 y tipo B10c10ux, pertenece a una serie de 320 coches y presenta la disposición original de la serie y librea “Lunéa”.

pc122010.jpg
Imatge #13. 12/12/2014.-  Sncf BB CN2 ex-BB 8556. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català La sèrie BB 8500 original està composta per 146 locomotores fabricades per Alsthom i MTE entre 1964 i 1974. Aquesta sèrie ha estat constituïda per diverses subsèries, lliurees i varis tipus d’afectacions, de les 146 locomotores que van originar la sèrie només queden 30 en servei. Són màquines de rodament B’B ‘, alimentació de 1500 V., dos motors TAB 660 B1 de ventilació forçada que lliuren una potència contínua de 2940 kW., La seva velocitat màxima oscil·la, segons la manera de reductor de què disposen, entre 100 i 140 km / h. Els aficionats i els Cheminots les anomenen afectuosament “Danceuses” (ballarines o ballarines) per la seva particular suspensió. A la fotografia inferior, presa a Lourdes fa uns mesos pel meu amic Daniel Ruiz Raval, es pot observar una de les locomotores d’aquesta sèrie, la BB 7629 amb lliurea “Multiservices” descansant a les vies d’aquesta estació al costat de la BB 7265 en lliure “Beton”.

Español La serie BB 8500 original esta compuesta por 146 locomotoras fabricadas por Alsthom y MTE entre 1964 y 1974. Esta serie ha estado constituida por varias subseries, libreas y varis tipos de afectaciones, de las 146 locomotoras que originaron la serie solo quedan 30 en servicio. Son maquinas de rodadura B’B’, alimentación de 1500 V., dos motores TAB 660 B1 de ventilación forzada que entregan una potencia continua de 2940 kW., su velocidad máxima oscila, segun el modo de reductor de que dispongan, entre 100 y 140 km/h. Los aficionados y los cheminots las llaman cariñosamente “Danceuses” (Danzarinas o bailarinas) por su particular suspensión. En la fotografia inferior, tomada en Lourdes hace unos meses por mi amigo Daniel Ruiz Arrabal, se puede observar una de las locomotoras de esta serie, la BB 7629 con librea “Multiservices” descansando en las vias de dicha estación junto a la BB 7265 en libre “Beton”.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #14. 29/10/2016.- Sncf BB 8629  amb lliurea “Multiservices” a Lorda/Lourdes, Occitania. Fotografia de: DANIEL RUIZ ARRABAL©.

Català La BB 8553 i la 8556 van ser equipades de tascó quitanieves i re-nomenades CN1 i CN2, aquesta és la segona d’elles. A l’hivern la veurem, gairebé sempre en marxa i sota marquesina, en una zona una mica apartada d’aquesta estació. Si la volem fotografiar hem de creuar des de la via Adif en direcció a l’edifici principal, recórrer la seva façana cap a l’esquerra, doblegar la primera cantonada de l’edifici a la dreta on veurem unes places de pàrquing, baixem un parell de graons i un cop en aquest lloc mirem a l’esquerra i després un altre edifici contigu al principal i situat al costat del mateix caminin, trobarem sempre a l’ombra d’una teulada aquesta magnífica màquina. Mai és molt bona la llum en aquest punt així que haurem d’emprar tota la nostra destresa fotogràfica per treure una imatge amb un contrast correcte entre testers i laterals.

Español La BB 8553 y la 8556 fueron equipadas de cuña quitanieves y re-nombradas CN1 y CN2, esta es la segunda de ellas. En invierno la veremos, casi siempre en marcha y bajo marquesina, en una zona algo apartada de esta estación. Si la queremos fotografiar debemos cruzar desde la via Adif en dirección al edificio principal, recorrer su fachada hacia la izquierda, doblar la primera esquina del edificio a la derecha donde veremos unas plazas de parking, bajamos un par de escalones y una vez en este lugar miramos a la izquierda y tras otro edificio contiguo al principal y situado junto al mismo anden, encontraremos siempre a la sombra de un techado esta magnifica maquina. Nunca es muy buena la luz en ese punto asi que deberemos emplear toda nuestra destreza fotográfica para sacar una imagen con un contraste correcto entre testeros y laterales.

pc121988.jpg
Imatge #15. 12/12/2014.-  Renfe 447.111 & Sncf BB 7299. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català Una imatge de frontera … La nostra modesta però fiable 447.111 costat de la imponent i no menys fiable BB 7299 i els cotxes Corail.

Español Una imagen de frontera…Nuestra modesta pero fiable 447.111 junto a la imponente y no menos fiable BB 7299 y los coches Corail.

pc122032.jpg
Imatge #18. 12/12/2014.-  Sncf BB 69316, Sncf BGC 81807/808 & Renfe Rodalies de Catalunya 447.111. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català Va ser una excursió curta però intensa a un lloc al qual tornaré aviat, ja que segons informacions recents, en breus setmanes veurem circular les UT Regiolis per la línia de Tolosa a la Tor de Querol, a més queda pendent la visita i les pertinents fotos a l’ tren groc, el gran absent d’aquest dia.

Español Fue una excursión corta pero intensa a un lugar al que volveré pronto, ya que según informaciones recientes, en breves semanas veremos circular las UT Regiolis por la linea de Toulouse a Latour-de-Carol, ademas queda pendiente la visita y las pertinentes fotos al tren amarillo, el gran ausente de ese di


Texte i fotos: ANGEL BADAL i BASTO i la col.laboracio de DANIEL RUIZ ARRABAL amb l’aportació d’una de les imatges del post.
Bibliografia: sncf.com y Wikipdia.fr
Galeria

Narbona, La Novella i Atsat (20/08/2016).

Aquesta sortida a Occitània va ser una mica agredolça. Vaig estar a punt de cancel·lar l’excursió a causa de les previsions meteorològiques que donaven pluja a la zona. De tota manera i en part, com sempre, per la il·lusió que ens fan aquestes sortides als spotters vaig decidir sortir, sabent per anticipat que les fotos no em quedarien bé, la meva vella Olympus E300 ja feia un temps que estava fallant, no mesurava bé la llum i l’objectiu petit del kit feia ximpleries, val a dir que tot això va començar a passar d’ençà que la càmera va rebre un cop amb el porto del darrere del cotxe a Sant Miquel de Balenyà. Com deia, agre pels temps, però també dolç. Dolç per diverses coses, primer perquè sense esperar-lo vam poder caçar un TGV OUIGO fent proves acoblat a un Tren Lió-Bordeus. L’altra part positiva del viatge va ser que com que a Narbona feia mal dia i les circulacions de mercaderies no eren massa reeixides vam decidir anar a recórrer la línia del tren del país Càtar i la Fenolleda, el famós TpcF que lliga Ribesaltes amb Atsat. Vam anar fins a Atsat i allà vam poder gaudir de divers material ex Sncf, compost bàsicament per locomotores mono-cabina mixtes de maniobra i línia, així com algunes perles, com el vago cisterna de dos dipòsits o el petit tractor que es veia al seu costat. L’estació era tancada, ja que aquell dia, que era divendres, no hi havia servei, a més el perímetre era vigilat per una alarma amb sensor de moviment que va sonar quan en Dani va envair sense voler el perímetre vigilat. En resum, la jornada, per a mi haguera estat perfecta si hagués fet sol, però tampoc va estar tant malament, tant per l’OUIGO com per la visita a Atsat.

Vista general de la banda est de l'estació d'Atsat.

Esta salida en Occitania fue un poco agridulce. Estuve a punto de cancelar la excursión debido a las previsiones meteorológicas que daban lluvia en la zona. De todas formas y en parte, como siempre, por la ilusión que nos hacen estas salidas a los spotters decidí salir, sabiendo por anticipado que las fotos no me quedarían bien, mi vieja Olympus E300 ya hacía un tiempo que estaba fallando, no medía bien la luz y el objetivo pequeño del kit hacía tonterías, hay que decir que todo esto empezó a pasar desde que la cámara recibió un golpe con el portón trasero del coche en Sant Miquel de Balenyà. Como decía, agrio por los tiempos, pero también dulce. Dulce por varias cosas, primero porque sin esperarlo pudimos cazar un TGV OUIGO haciendo pruebas acoplado a un Tren Lyon-Burdeos. La otra parte positiva del viaje fue que como a Narbona dolía día y las circulaciones mercancías no eran demasiado exitosas decidimos ir a recorrer la línea del tren del país Cátaro y la Fenolleda, el famoso TPCF que une Ribesalbes con Axat. Así que fuimos hasta Axat siguiendo la vía y allí pudimos disfrutar de diverso material ex Sncf, compuesto básicamente por locomotoras mono-cabina mixtas de maniobra y línea, así como algunas perlas, como el vago cisterna de dos depósitos o el pequeño tractor que se veía a su lado. La estación estaba cerrada, ya que ese día, que era viernes, no había servicio, además el perímetro era vigilado por una alarma con sensor de movimiento que sonó cuando Dani invadió sin querer el perímetro vigilado. En resumen, la jornada, para mí hubiera sido perfecta si hubiera hecho solo, pero tampoco estuvo tan mal, tanto por el OUIGO como para la visita a Axat.

TGV OUIGO en proves entrant a Narbona

Feu clic a les imatges per activar el visor en modus carrussel./ Para ver las imágenes a mayor tamaño podéis hacer clic en cualquiera para activar el visor en modo carrusel.

Galeria

“OARIS” o Renfe 105, per Mollet del Vallès (21/06/2016).

CATALÀ: Sortida  inesperada a Mollet. Despres de rebre un avis d’un amic afeccionat com jo sobre la presencia de l’OARIS a la LAV Barcelona-Figueres, descarto esperar el cerealer Tarragona-Vic i camvio de destinació.

CASTELLANO: Salida inesperada a Mollet. Despues de recibir el aviso de otro aficionado sobre la presencia del OARIS en la LAV Barcelona-Figueres descarto esperar el cerealero Tarragona-Vic y cambio de destino.

27747399481_8b7e49256a_b
Imatge #1. 11:25 hores.- CAT: Renfe AVE 100.116 fent un servei Tolosa de Llenguadoc-Barcelona. CAS: Renfe AVE 100.116 haciendo un servicio Toulouse-Barcelona.
27545235360_802070abf6_b
Imatge #2. 12:09 hores.CAT: Tren sense servei direcció Barcelona. CAS: Tren sin servicio dirección Barcelona.
27788952316_3e63109865_b
Imatge #3. 12:43 hores. CAT: Unitat Renfe AVE  100.121 en direcció sud fent un servei Marselha-Barcelona-Madrid. CAS: La unidad Renfe AVE 100.121 haciendo el servicio Marseille-Barcelona-Madrid.
27781707176_33f208ef48_b
Imatge #4. 13:04 hores.- CAT: El raro s’atura al nostre davant fent una prova de frenada. CAS: El raro se detiene frente a nuestras narices realizando una prueba de frenado.
27816727885_e68a890416_b
Imatge #5. 13:05 hores. CAT: Despres d’estar aturat una estona l’OARIS de CAF torna a iniciar la marxa en direcció Barcelona. Despres, durant la tarda tornaria a pujar. CAS: Despues de un par de minutos detenido justo frente a nosotros el OARIS de CAF vuelve a reemprender la marcha dirección Barcelona. por la tarde volveria a subir en dirección norte. 
27206110393_cb407f833f_b
Imatge #6. 13.05 hores.– CAT: l’OARIS empren de nou direcció Barcelona. CAS: El OARIS emprende la marcha otra vez.
27782145846_21bc09266f_b
Imatge #7. 13:06 hores.CAT: Una foto mes de l’OARIS. CAS: Una foto mas del OARIS.
27740950481_e293e257ed_b
Imatge #8. 13:06 hores. CAT: Deixant Mollet. CAS: Dejando Mollet.
27765728841_ee20212eec_b
Imatge #9. 13:13 hores.- CAT: Renfe AVE serie 103 Siemens “Velaro” procedent de Madrid i Barcelona direcció Girona i Figueres. CAS: Al cabo de unos minutos de partir el OARIS, llego este Renfe AVE 103 procedente de Madrid y Barcelona y con destinos Girona y Figueres.
27206968653_8469717860_b
Imatge #10. 13:19 hores. CAT: La 252.019 amb un tren de cotxes Opel passa lentament en direcció El Soler. CAS: La 252.019 con un portaautos Opel pasa lentamente dirección Le Soler
27740485981_06f959929f_b
Imatge #11. 13:22 hores.- CAT: El portacotxes s’atura al semafor. CAS: El porta-autos detenido en el semaforo.

Català. Feu clic per ampliar les imatges a una millor resol.lució i visualitzar-les en modus caroussel. Castellano: Hacer clic en las imagenes para ampliarlas y verlas en modo carrusel.

Galeria

Les meves primeres fotos de trens.

Les dues primeres fotos existeixen de casualitat, en aquells temps no hem dedicava a retratar trens com ara, aixi que la 269 “mil rayas” i la suissa amb colors originals, i recent pintada son dues de les joies de la meva col.lecció. Son fetes el mateix dia, crec que el 1985, durant una sortida en solitari per visitar el casc antic de Vic i cercar quelcom de romanic. La resta de les fotos son de la meva primera cacera oficial, es a dir, desplaçament fet ex-profés, o sigui unica i exclusivament per fotografiar trens. Son fetes a Barcelona SAC, cap a 1993, pero no n’estic segur del dia i mes, val a dir que tampoc ho estic de l’any. Totes son en paper revelades de rodets de 35 mm. fetes amb la meva vella Olympus OM-10,  reflex-analògica i escanejades recentment.

9711689192_d7fedb86da_h9710077434_105e017361_h9710216506_dc592e9ab5_b9710107920_ba4c2fe7b3_h9707527671_c253fac90c_h9707658501_0f42a7f554_h9707723251_109545d7fa_h9710002924_1cb358c869_h9706977299_f5f8da062d_h9706915247_b2098d2087_h5842560535_ebacea0a05_b9707598795_6a3600157b_h

fgc706bcatas2catas4tagacatas3mchch2berga6003amchch60150069711829576_e1247bef8a_h9711279492_f4b0c9194b_h9708293087_afe38bdc99_h9706976885_d2dc6f5a85_h9706914771_54bdd2db09_b