La Tor de Querol, l’estació dels tres “cul de sac”.

 

“La Tor de Querol, la gare des trois cul de sac”. Certament i sense lloc per equivocar-nos podem afirmar que aquesta estació és el punt de confluència de tres carrerons sense sortida. Aquest post és la crònica i l’explicació d’una curtíssima sortida matutina per caçar en poc menys d’una hora una varietat considerable de material. Som-hi donc¡.

“Latour-de-Carol, la gare des trois cul de sac”. Ciertamente y sin lugar para equivocarnos podemos afirmar que esta estación es el punto de confluencia de tres callejones sin salida. Este post es la cronica y la explicación de una cortisima salida matutina para cazar en poco menos de una hora una variedad considerable de material. ¡Vamos a ello!.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #1. 12/12/2014.- Renfe 447.111 de Rodalies de Catalunya. Fotografia: ANGEL BADAL©.

Català L’estació dels tres culs de sac, perquè ?. La Tor de Querol / Enveig, en francès Latour-de-Carol / Enveigt és una estació particular per moltes coses.

  • És capçalera de tres línies de ferrocarril: a Barcelona, a Tolosa / Paris i el “Train jaune”.
  • Aquestes tres línies tenen tres amples diferents: Ibèric, UIC i mètric.
  • Les tres tenen tensions diferents: 3000 V., 1500 V. i 850 V.
  • És una estació fronterera, per tant internacional.
  • Aquesta enclavada en una comarca catalana de singular bellesa al cor dels Pirineus: La Cerdanya (la Cerdanya en català)
  • És una estació d’alta muntanya, per tant amb una innivació molt freqüent.

Aquestes i altres característiques fan molt atractiva aquesta estació ferroviàriament parlant, és per això que després de molts dies dubtant, més que res, per temes de metereologia, el dia 12 desembre 2014 em decideixo a visitar-la. I encert, per que encara que a l’arribar aquesta força ennuvolat, a meitat de la meva estada, surt el sol, i això per a un caçador de trens és mitja vida.

Español La estación de los tres culos de saco, ¿porque?. La Tor de Querol/Enveig, en francés Latour-de-Carol/Enveigt es una estacion particular por muchas cosas.

  • Es cabecera de tres lineas de ferrocarril: a Barcelona, a Toulouse/Paris y el “Train jaune”.
  • Estas tres lineas tienen tres anchos diferentes: Ibérico, UIC y métrico.
  • Las tres tienen tensiones distintas: 3000 V., 1500 V. y 850 V.
  • Es una estación fronteriza, por lo tanto internacional.
  • Esta enclavada en una comarca catalana de singular belleza en el corazon de los Pirineos: La Cerdaña (La Cerdanya en catalán)
  • Es una estación de alta montaña, por lo tanto con una innivación muy frecuente.

Estas y otras caracteristicas hacen muy atractiva esta estación ferroviariamente hablando, es por eso que tras muchos dias dudando, mas que nada, por temas de metereologia, el dia 12 de diciembre de 2014 me decido a visitarla. Y acierto, por que aunque al llegar esta bastante nublado, a mitad de mi estancia, sale el sol, y eso para un cazador de trenes es media vida.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #2. 07/09/2015.- Un dels indicadors que es troben  a l’andana compartida entre les vies Adif-Renfe i Sncf Reseau. Fotografia: ANGEL BADAL©.

Català Surto d’hora de casa amb la idea de prendre el primer tren a la frontera. El tren, procedent de l’Hospitalet i Barcelona, arriba a les 08:29 a Ripoll on deixa aparcat el cotxe fins a la tornada. La UT 447.111, amb lliurea “Rodalies de Catalunya”, és la que em portés fins al meu destí, punt que arriba a les 9:40 del matí. És una de les unitats amb seients tous que la Generalitat de Catalunya va reformar fa pocs mesos i per aquest trajecte exclusivament. Tendre una hora i deu minuts aproximadament per fotografiar tota allò que pugui, temps més que suficient per a la grandària de l’estació. A les 10:48 surt el tren de tornada, la mateixa UT que em va portar a l’anada, la qual després d’un tranquil viatge entre camps i muntanyes nevades em deixa a Ripoll a punt de tocar les dotze del migdia. Total, anada i tornada 9,80 €.

Español Salgo temprano de casa con la idea de tomar el primer tren a la frontera. El tren, procedente de L’Hospitalet y Barcelona, llega a las 8:29 a Ripoll donde dejare aparcado mi coche hasta la vuelta. La UT 447.111 , con librea “Rodalies de Catalunya”, es la que me llevara hasta mi destino, punto que alcanza a las 9:40 de la mañana. Es una de las unidades con asientos mullidos que la Generalitat de Catalunya reformo hace pocos meses y para este trayecto exclusivamente. Tendre una hora y diez minutos aproximadamente para fotografiar toda aquello que pueda, tiempo mas que suficiente para el tamaño de la estación. A las 10:48 sale el tren de regreso, la misma UT que me llevo a la ida, la cual tras un tranquilo viaje entre campos y montes nevados me deja en Ripoll a punto de tocar las doce del mediodia. Total, ida y vuelta 9.80 €.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #3. 12/12/2014.- Sncf BGC 81807/81808 Ter Region Midi Pyrénées. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català Tant sols baixar de la unitat 447 veig que des de la part oposada de l’estació està entrant el Ter procedent de Tolosa-Matabiau, que en aquesta ocasió és servit per la UT 81.807/8 de tres cossos articulats. Aquesta unitat forma part d’una sèrie de 185 unitats de 3 o 4 cotxes, la particularitat de la qual és que poden circular amb traccón elèctrica o propulsats per motors dièsel, és a dir són vehicles híbrids o “bimode” com són anomenats al país veí . Cal dir que, encara que no és excepcional veure aquestes unitats en aquesta estació, generalment el servei el realitzen les seves germanes no híbrides de la sèrie AGC 27500 de tracció únicament electrica. Aqui m’aventuro molt i dic que això pot ser per que a l’hivern hi ha mes probabilitats de tenir problemes de catenària pel gel, la neu, la temperatura o el fort vent, i així es curen en salut, si se’n va la llum, es encenen els motors de gasoil i llestos.

Español Nada mas bajar de la unidad 447 veo que desde la parte opuesta de la estación esta entrando el Ter procedente de Toulouse-Matabiau, que en esta ocasión es servido por la UT 81807/8 de tres cuerpos articulados. Esta unidad forma parte de una serie de 185 unidades de 3 o 4 coches, la particularidad de la cual es que pueden circular con traccón electrica o propulsados por motores diesel, es decir son vehiculos hibridos o “bimode” como son llamados en el pais vecino. Hay que decir que, aunque no es excepcional ver estas unidades en esta estación, generalmente el servicio lo realizan sus hermanas no hibridas de la serie AGC 27500 de tracción unicamente electrica. Aqui me aventuro mucho y digo que esto pude ser por que en invierno hay mas probabilidades de tener problemas de catenaria por el hielo, la nieve, la temperatura o el fuerte viento, y asi se curan en salud, si se va la luz, se encienden los motores de gasoleo y listos.

pc121984.jpg
Imatge #4. 12/12/2014.- Sncf BGC 81807/8 Ter Region Midi Pyrénées. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català Aquesta sèrie es numera des de la UT B 81501/02 fins a la B 81869/70, per tant aquesta unitat per l’altre extrem porta pintat el nombre 81.807, sent la composició de la siguiete manera: M81807 + R81807 + M81808. La sèrie és coneguda com BGC 81500, van ser fabricats per Bombardier i lliurats entre 2004 i 2010. Les unitats de tres segments (M1 + R1 + M2) té 133 places assegudes, i les de quatre (M1 + R1 + R2 + M2) 174 places entre 1ª i 2ª classe. Estan equipades amb dos motors dièsel MAN de 1324 kW i quatre motors elèctrics asíncrons de 1900 kW. Aquestes unitats disposen d’un pantògraf sobre el cotxe central i dos dipòsits de combustible de 1500 litres.

Español Esta serie se numera desde la UT B 81501/02 hasta la B 81869/70, por lo tanto esta unidad por el otro extremo lleva pintado el numero 81807, siendo la composicion de la siguiete manera: M81807+R81807+M81808. La serie es conocida como BGC 81500, fueron fabricados por Bombardier y entregados entre 2004 y 2010. Las unidades de tres segmentos (M1+R1+M2) tiene 133 plazas sentadas, y las de cuatro (M1+R1+R2+M2) 174 plazas entre 1ª y 2ª clase. Estan equipadas con dos motores diesel MAN de 1324 kW y cuatro motores electricos asincronos de 1900 kW. Estas unidades disponen de un pantografo sobre el coche central y dos depósitos de combustible de 1500 litros.

pc122028.jpg
Imatge #5. 12/12/2014.– Tren Sncf Infra 69316 & Sncf BGC 81807/8 Ter Region Midi Pyrénées. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català La alimetació és per corrent continu de 1500 V, té transmissió electrica i arriben, en condicions de via òptimes, a una velocitat màxima de 160 km / h. La disposició dels eixos és Bo ‘+ 2’ (+ 2 ‘) + 2’ + Bo ‘pel que dos dels quatre bogies són compartits entre cotxes contigus en el cas d’aquesta unitat i tres de cinc en el cas de les unitats de quatre caixes. La UT de les fotografies no ostentava cap lliurea regional especifica, tot just uns petits vinils amb fons vermell amb la denominació “Region Midi-Pyrinees” on realitzen els següents recorreguts:

Español La alimetación es por corriente continua de 1500 V, tiene transmisión electrica y alcanzan en condiciones de via optimas una velocidad máxima de 160 km/h. La disposición de los ejes es Bo’+2′(+2′)+2’+Bo’ por lo que dos de los  cuatro bogies son compartidos entre coches contiguos en el caso de esta unidad y tres de cinco en el caso de las unidades de cuatro cajas. La UT de las fotografias no ostentaba ninguna librea regional especifica, apenas unos pequeños vinilos con fondo rojo con la denominación “Region Midi-Pyrinees” donde realizan los siguientes recorridos:

  • Toulouse – Narbonne
  • Toulouse – Latour-de-Carol
  • Toulouse – Luchon
  • Toulouse – Pau
  • Toulouse – Auch (en modo diesel)
  • Toulouse – Agen
  • Toulouse – Brive la Gaillarde
  • Toulouse – Figeac (en modo diesel)
  • Toulouse – Rodez (en modo diesel)
  • Toulouse – Castres – Mazamet (en modo diesel)

 

pc121983.jpg
Imatge #6. 12/12/2014.- Sncf Infra BB 69.316. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català Aquesta locomotora i el curt tren de travesses que arrossegava va ser la sorpresa del dia, no esperava veure res que no fos l’habitual en aquesta estació, però tractant-se d’SNCF sempre és més probable veure una cosa així en aquesta estació que en la pròxima estació de Puigcerdà . Es tracta d’una locomotora dièsel de la sèrie BB 69200, en aquesta ocasió era la 669.316. És una sèrie de 91 locomotores construïdes el 2005 a partir de la remotorització i reforma de la sèrie BB 66000 que va ser posada en servei entre 1965 i 1968. La sèrie aquesta repartida entre SNCF Fret, 41 locomotores i SNCF Infra les 50 restants.

Español Esta locomotora y el corto tren de traviesas que arrastraba fue la sorpresa del dia, no esperaba ver nada que no fuera lo habitual en esta estación, pero tratandose de SNCF siempre es mas probable ver algo asi en esta estación que en la proxima estación de Puigcerda. Se trata de una locomotora diesel de la serie BB 69200, en esta ocasión era la 669.316. Es una serie de 91 locomotoras construidas en 2005 a partir de la remotorización y reforma de la serie BB 66000 que fue puesta en servicio entre 1965 y 1968. La serie esta repartida entre SNCF Fret, 41 locomotoras y SNCF Infra las 50 restantes.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #7. 12/12/2014.- Sncf Infra BB 69.316. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català La sèrie es numera de la 669.191 a l’669.318, per tant aquesta unitat és la davant penúltima de la sèrie. Disposen d’un motor tèrmic de 1040 kW i quatre motors de tracció de 560 V, amb una potència contínua total de 745 kW, tenen un dipòsit de combustible de 2700 litres i una massa total en servei de 70 Tn., La disposició dels eixos és Bo’Bo ‘i la seva velocitat màxima és de 120 km / h.

Español La serie se numera de la 669.191 a la 669.318, por lo tanto esta unidad es la ante penúltima de la serie. Disponen de un motor termico de 1040 kW y cuatro motores de tracción de 560 V, con una potencia continua total de 745 kW, tienen un deposito de combustible de 2700 litros y una masa total en servicio de 70 Tn., la disposición de los ejes es Bo’Bo’ y su velocidad máxima es de 120 km/h. Mas info…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #8. 12/12/2014.- Sncf Infra BB 7299. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català I aqui tenim l’estrella de la visita, la magnífica BB 7299 amb la seva lliurea original al capdavant d’una de les tres branques del Intercités de Nuit Tor de Querol / Luchon / Cerbere-Paris Austerlitz. Es tracta d’una de les 240 locomotores d’aquesta sèrie. Sèrie llarga i amb moltes variacions, lliurees i subsèries que no detallaré aquí; podeu trobar mes informació en aquest mateix bloc sobre aquestes locomotores prement aqui. Afegir que totes té rodament B’B ‘, alimentació a 1500 V., van ser construïdes per Alsthom i MTE entre 1976 i 1985. Disposen de dos motors de tracció TAB 675 de 1500 V., que desenvolupen una potència contínua de 4040 kW., segons les subsèries té velocitats màximes permeses entre 100 i 200 km / h., i que aquesta locomotora en concret té una limitació de velocitat màxima de 160 km / h .. a més, com a dada curiosa aquesta locomotora en concret era una de les set adaptades i autoritzades a traccionar composicions Talgo III.

Español Y aqui tenemos la estrella de la visita, la magnifica BB 7299 con su librea original a la cabeza de una de las tres ramas del Intercites de Nuit Latour-de-Carol/Luchon/Cerbere-Paris Austerlitz. Se trata de una de las 240 locomotoras de esta serie. Serie larga y con muchas variaciones, libreas y subseries que no voy a detallar aqui, pero podeis leer mi entrada en este mismo sobre estas locomotoras pulsando aqui. Añadir que todas tiene rodadura B’B’, alimentación a 1500 V., fueron construidas por Alsthom y MTE entre 1976 y 1985. Disponen de dos motores de tracción TAB 675 de 1500 V., que desarrollan una potencia continua de 4040 kW., segun las subseries tiene velocidades maximas permitidas entre 100 y 200 km/h.,  y que esta locomotora en concreto tiene una limitación de velocidad máxima de 160 km/h.. Además, como dato curioso esta locomotora en concreto era una de las siete adaptadas y autorizadas a traccionar composiciones Talgo III.

pc121998.jpg
Imatge #9. 12/12/2014.-  Sncf Corail 77298. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català Cotxe de la classe Corail, amb matrícula UIC 50.87.29-77298-0 i tipus B9½tu, és el resultat de la transformació entre 1988 i 1994 de cotxes dels tipus A10tu o A10rtu amb passadís central originals, en cotxes amb passadís central, però dotats seients reclinables de gran confort per a viatges nocturns. Aquesta sèrie la componen 180 unitats. Aquest cotxe en concret presenta la lliurea original amb la qual van sortir als vies els primers Corail.

Español Coche de la clase Corail, con matrícula UIC 50.87.29-77298-0 y tipo  B9½tu, es el resultado de la transformación entre 1988 y 1994 de coches de los tipos A10tu o A10rtu con pasillo central originales, en coches con pasillo central, pero dotados asientos reclinables de gran confort para viajes nocturnos. Esta serie la componen 180 unidades. Este coche en concreto presenta la librea original con la que salieron a las vias los primeros Corail.

pc122000.jpg
Imatge #10. 12/12/2014.-  Sncf Corail 77141. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català Cotxe de la classe Corail d’una subsèrie de 50, amb número UIC 50.87.57-77141-7 del tipus B7c7ux (en principi eren 35 cotxes B8c8ux però van perdre el 8 al dedicar un compartiment més per a bicicletes), nascuts de la transformació en l’any 2000 de cotxes-llitera B10c10ux. Aquests eren cotxes de deu compartiments però li van ser suprimits, primer, els dos extrems, un per a personal d’acompanyament i un altre per a un minibar de màquines autovenda de begudes i aliments, i després un altre per allotjar les bicicletes dels viatgers com vaig dir abans. Aquest cotxe presenta la lliurea “Carmillon”.

Español Coche de la clase Corail de una subserie de 50, con número UIC 50.87.57-77141-7 del tipo B7c7ux (en principio eran 35 coches B8c8ux pero perdieron el 8 al dedicar un compartimento mas para bicicletas), nacidos de la transformación en el año 2000 de coches-litera B10c10ux. Estos eran coches de diez compartimentos pero le fueron suprimidos, primero, los dos extremos, uno para personal de acompañamiento y otro para un minibar de maquinas autoventa de bebidas y alimentos, y despues otro para alojar las bicicletas de los viajeros como dije antes. Este coche presenta la librea “Carmillon”.

pc122002.jpg
Imatge #11. 12/12/2014.-  Sncf Corail 77238. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català Cotxe de la classe Corail amb nou departaments de lliteres de primera classe, amb matrícula UIC 50.87.49-77238-2 i tipus A9c9ux, pertany a una sèrie de 105 cotxes tots ells amb la disposicion original. Aquest cotxe presenta la librea “Carmillon”.

EspañolCoche de la clase Corail con nueve departamentos de literas de primera clase, con matrícula UIC 50.87.49-77238-2 y tipo A9c9ux, pertenece a una serie de 105 coches todos ellos con la disposicion original. Este coche presenta la librea “Carmillon”.

pc122004.jpg
Imatge #12. 12/12/2014.-  Sncf Corail 70128. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català Cotxe amb 10 departaments de lliteres de 2ª classe i lavabos a cada extrem, amb matrícula UIC 61.87.50-70128-2 i tipus B10c10ux, pertany a una sèrie de 320 cotxes i presenta la disposició original de la sèrie i lliurea “Lunéa”.

Español Coche con 10 departamentos de literas de 2ª clase y aseos en cada extremo, con matrícula UIC 61.87.50-70128-2 y tipo B10c10ux, pertenece a una serie de 320 coches y presenta la disposición original de la serie y librea “Lunéa”.

pc122010.jpg
Imatge #13. 12/12/2014.-  Sncf BB CN2 ex-BB 8556. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català La sèrie BB 8500 original està composta per 146 locomotores fabricades per Alsthom i MTE entre 1964 i 1974. Aquesta sèrie ha estat constituïda per diverses subsèries, lliurees i varis tipus d’afectacions, de les 146 locomotores que van originar la sèrie només queden 30 en servei. Són màquines de rodament B’B ‘, alimentació de 1500 V., dos motors TAB 660 B1 de ventilació forçada que lliuren una potència contínua de 2940 kW., La seva velocitat màxima oscil·la, segons la manera de reductor de què disposen, entre 100 i 140 km / h. Els aficionats i els Cheminots les anomenen afectuosament “Danceuses” (ballarines o ballarines) per la seva particular suspensió. A la fotografia inferior, presa a Lourdes fa uns mesos pel meu amic Daniel Ruiz Raval, es pot observar una de les locomotores d’aquesta sèrie, la BB 7629 amb lliurea “Multiservices” descansant a les vies d’aquesta estació al costat de la BB 7265 en lliure “Beton”.

Español La serie BB 8500 original esta compuesta por 146 locomotoras fabricadas por Alsthom y MTE entre 1964 y 1974. Esta serie ha estado constituida por varias subseries, libreas y varis tipos de afectaciones, de las 146 locomotoras que originaron la serie solo quedan 30 en servicio. Son maquinas de rodadura B’B’, alimentación de 1500 V., dos motores TAB 660 B1 de ventilación forzada que entregan una potencia continua de 2940 kW., su velocidad máxima oscila, segun el modo de reductor de que dispongan, entre 100 y 140 km/h. Los aficionados y los cheminots las llaman cariñosamente “Danceuses” (Danzarinas o bailarinas) por su particular suspensión. En la fotografia inferior, tomada en Lourdes hace unos meses por mi amigo Daniel Ruiz Arrabal, se puede observar una de las locomotoras de esta serie, la BB 7629 con librea “Multiservices” descansando en las vias de dicha estación junto a la BB 7265 en libre “Beton”.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Imatge #14. 29/10/2016.- Sncf BB 8629  amb lliurea “Multiservices” a Lorda/Lourdes, Occitania. Fotografia de: DANIEL RUIZ ARRABAL©.

Català La BB 8553 i la 8556 van ser equipades de tascó quitanieves i re-nomenades CN1 i CN2, aquesta és la segona d’elles. A l’hivern la veurem, gairebé sempre en marxa i sota marquesina, en una zona una mica apartada d’aquesta estació. Si la volem fotografiar hem de creuar des de la via Adif en direcció a l’edifici principal, recórrer la seva façana cap a l’esquerra, doblegar la primera cantonada de l’edifici a la dreta on veurem unes places de pàrquing, baixem un parell de graons i un cop en aquest lloc mirem a l’esquerra i després un altre edifici contigu al principal i situat al costat del mateix caminin, trobarem sempre a l’ombra d’una teulada aquesta magnífica màquina. Mai és molt bona la llum en aquest punt així que haurem d’emprar tota la nostra destresa fotogràfica per treure una imatge amb un contrast correcte entre testers i laterals.

Español La BB 8553 y la 8556 fueron equipadas de cuña quitanieves y re-nombradas CN1 y CN2, esta es la segunda de ellas. En invierno la veremos, casi siempre en marcha y bajo marquesina, en una zona algo apartada de esta estación. Si la queremos fotografiar debemos cruzar desde la via Adif en dirección al edificio principal, recorrer su fachada hacia la izquierda, doblar la primera esquina del edificio a la derecha donde veremos unas plazas de parking, bajamos un par de escalones y una vez en este lugar miramos a la izquierda y tras otro edificio contiguo al principal y situado junto al mismo anden, encontraremos siempre a la sombra de un techado esta magnifica maquina. Nunca es muy buena la luz en ese punto asi que deberemos emplear toda nuestra destreza fotográfica para sacar una imagen con un contraste correcto entre testeros y laterales.

pc121988.jpg
Imatge #15. 12/12/2014.-  Renfe 447.111 & Sncf BB 7299. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català Una imatge de frontera … La nostra modesta però fiable 447.111 costat de la imponent i no menys fiable BB 7299 i els cotxes Corail.

Español Una imagen de frontera…Nuestra modesta pero fiable 447.111 junto a la imponente y no menos fiable BB 7299 y los coches Corail.

pc122032.jpg
Imatge #18. 12/12/2014.-  Sncf BB 69316, Sncf BGC 81807/808 & Renfe Rodalies de Catalunya 447.111. Fotografia. ANGEL BADAL©.

Català Va ser una excursió curta però intensa a un lloc al qual tornaré aviat, ja que segons informacions recents, en breus setmanes veurem circular les UT Regiolis per la línia de Tolosa a la Tor de Querol, a més queda pendent la visita i les pertinents fotos a l’ tren groc, el gran absent d’aquest dia.

Español Fue una excursión corta pero intensa a un lugar al que volveré pronto, ya que según informaciones recientes, en breves semanas veremos circular las UT Regiolis por la linea de Toulouse a Latour-de-Carol, ademas queda pendiente la visita y las pertinentes fotos al tren amarillo, el gran ausente de ese dia.


Català Feu clic qualsevol imatge per activar el modus carrussel. / Español Hacer clic en xualquier imagen para activar el modo carrusel.


Texte i fotos: ANGEL BADAL i BASTO i la col.laboracio de DANIEL RUIZ ARRABAL amb l’aportació d’una de les imatges del post.
Bibliografia: sncf.com y Wikipdia.fr

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s