Tramvies de Montpeller i trens a Niça d’Ausseruna i Ribesaltes (19/03/2016).

Totes les sortides són diferents, encara que aquesta ho va ser més si cap. Havia de ser la típica estada repartida entre l’estació de Cousan i el turó de Nissa. I així va començar el dia, però com ja comentaré més tard, vaig canviar d’idea i això em va permetre conèixer una de les xarxes de tramvies mes extenses de França. Vam sortir, com sempre, poc després de les quatre del matí de casa, arribant abans de les set a Narbona, ciutat que creuem i després de passar al costat de l’estació continuem fins Cousan. Dani es va quedar allà la resta del matí i jo em vaig dirigir al turó de Nissa, al costat de la llacuna on les cames llargues no pararien de piular per espantar qualsevol perill, fins i tot a vegades s’acostaven a mi per fer-me plantejar la meva estada costat de l’aigua . Al cap d’una bona estona de estar allá i de pensar en donar-li un nou aire a l’excursió va sortir cap a Montpeller, la resta ho veureu en imatges i el llegireu en els meus comentaris.

Todas las salidas son diferentes, aunque esta lo fué mas si cabe. Iba a ser la típica estancia repartida entre la estación de Coursan y la colina de Nissan. Y así empezó el dia, pero como ya comentaré mas tarde, cambié de idea y eso me permitio conocer una de las redes de tranvias mas extensas de Francia. Salímos, como siempre poco despues de las cuatro de la mañana de casa, llegando antes de las siete a Narbona, ciudad que cruzamos y después de pasar junto a la estación continuamos hasta Coursan. Dani se quedo allí el resto de la mañana y yo me dirigí a la colina de Nissan, junto a la laguna donde las cigüeñuelas no pararian de piar para auyentar cualquier peligro, incluso a veces se acercaban a mí para hacerme plantear mi estancia junto al agua. Al cabo de un buen rato de estar alli y de pensar en darle un nuevo aire a la excursión sali hacia Montpellier, el resto lo vereis en imagenes y lo leereis en mis comentarios.


Nissa d’Ausseruna/Nissan-lez-Ensérune


25297096703_1b0d5c4026_b.jpg
Imatge #1. 09:19 hores.- Sncf AGC Z 27500 n/id. Foto: ANGEL BADAL©.

Català Unitat elèctrica de la sèrie AGC Z 27500 sense identificar en direcció nord, segurament fent un Ter Cervera-Avinyó. Español Unidad eléctrica de la serie AGC Z 27500 sin identificar en dirección norte, seguramente haciendo un Ter Cerbére-Avignon. 

BB 27179M
Imatge #2. 09:32 hores.- Europorte France 27179M. Foto: ANGEL BADAL©.

Català Aquest tren sol passar tots els dissabtes que he estat en aquest punt al voltant de les 09:30 hores del matí. La majorpart de les vegades les locomotores que el traccionen solen portar la lliurea vermella i blanca de Europorte però també és fàcil veure-les amb la decoració gris plata d’Akiem que és l’empresa propietària d’aquestes màquines. Aquesta unitat és la BB 27179M, va ser posada en servei el 2006 i llogada a Sncf FRET, va lluir la lliurea verda fins a 2011 quan va rebre la decoració actual a més d’una reforma en què també se li van instal·lar pantos tipus Midí, va ser llavors quan va passar a Europorte en règim de lloguer. Español Este tren suele pasar todos los sábados que he estado en este punto alrededor de las 09:30 horas de la mañana. La mayotia de las veces las locomotoras que lo traccionan suelen llevar la librea roja y blanca de Europorte pero también es facil verlas con la librea gris plata de Akiem que es la empresa propietaria de estas maquinas. Esta unidad es la BB 27179, fué puesta en servicio en 2006 y alquilada a Sncf FRET, lució la librea verde hasta 2011 cuando recibió la decoración actual ademas de una reforma en la que tambien se le instalaron pantos tipo Midí, fué entonces cuando pasó a Europorte en régimen de alquiler. 

25925789145_eba08b4eec_b.jpg
Imatge #3. 09:52 hores.- Sncf BB 26105. Foto: ANGEL BADAL©.

Català Tren de contenidors cisterna a càrrec de la Sybic de Sncf BB 26105. Són molts els serveis idèntics a aquest que al llarg del dia podrem fotografiar en aquest tram. En un dissabte normal hem pogut observar fins a deu d’aquests trens compostos per locomotora Sybic amb contenidors-cisterna. Aquesta unitat va entrar en servei el 17 de desembre de 1992, actualment llueix la lliurea “orange” tot i que al principi va estar pintada amb la decoració “fantôme”. Les locomotores d’aquesta sèrie són bitensió 25 kV 50 Hz /1.5 kV CC, i la seva velocitat màxima és de 200 km / h. I així mentre esperava el pas de més combois des del meu mirador a sobre el turó de la Llacuna de Nissa vaig pensar que darrerament anava sempre al mateix lloc i sempre enxampava els mateixos trens així que em vaig dir.. ¿Per que no busques un altre lloc des d’on fotografiar avui? En aquell moment vaig recordar la ciutat de Montpeller i els seus tramvies, així que sense pensar-m’ho dues vegades vaig deixar el lloc on portava una bona estona i vaig agafar l’autovia en direccón a la capital del Llenguadoc-Rosselló. Vaig trobar ràpid les vies del tramvia i vaig poder aparcar al costat d’elles. Va sortir del cotxe i em vaig disposar a descobrir una ciutat nova per a mi.  Español Tren de contenedores cisterna a cargo de la sybic de Sncf BB 26105. Son muchos los servicios idénticos a este que a lo largo del dia podremos fotografiar en este tramo. En un sabado normal hemos podido observar hasta diez de estos trenes compuestos por locomotora sybic mas contenedores-cisterna. Esta unidad entro en servicio el 17 de diciembre de 1992, actualmente luce la librea “orange” aunque en un principio estuvo pintada con la decoración “fantôme”. Las locomotoras de esta série son bitensión 25 kV 50 Hz /1.5 kV CC, y su velocidad máxima es de 200 km/h. Y así mientras esperaba el paso de mas convoyes desde mi oteadero sobre la colina de la Laguna de Nissan pensé que ultimamente iba siempre al mismo sitio y siempre pillaba los mismos trenes asi que me dije..¿Por que no buscas otro lugar desde donde fotografiar hoy? En ese momento me acordé de Montpellier y sus tranvias, asi que sin pensármelo dos veces dejé el lugar donde llevaba un buen rato y tomé la autovia en direccón a la capital del Languedoc-Roussillon. Encontre rápido las vias del tranvia y pude aparcar al lado de ellas. Salí de mi Volkswagen y me dispuse a descubrir una ciudad nueva para mí.


Montpelhièr/Montpellier


Montpellier_tramway_map
Imatge #4. – Planol esquemàtic de la xarxa de tramvies de Montpeller a Juliol de 2017. Font: TaM 3M©.

Català Quan vaig visitar el sistema de tramvies d’aquesta ciutat, la configuració de la xarxa no era igual que en aquest mapa ja que el març del 2016 encara no s’havia inaugurat el tram Saint Denis-Louis Blanc de la línia 4, que permeté convertir la línia en circular, això va succeir el 2 de juliol del 2016. A partir d’aquest dia els tramvies d’aquesta línia lluirien l’indicador de línia com 4a o 4b depenent del sentit de gir dins del cercle. Español Cuando visité el sistema de tranvias de esta hermosa ciudad, la configuración de la red no era igual que en este mapa ya que en marzo de 2016 aun no se habia inaugurado el tramo Saint Denis-Louis Blanc de la linea 4 que permitló convertir la linea en circular, esto sucedió el 2 de julio del 2016. A partir de ese dia los tranvias de esta linea lucirian el indicador de linea como 4a o 4b dependiendo del sentido de giro dentro del círculo, siendo la 4a la que sigue el sentido de las agujas del reloj y la 4b a la inversa.

28028670214_9f774871f6_b.jpg
Imatge #5. 11:22 hores.- Alstom Citadis 302, unitat 2056, linia 2 a la Carrièira de Maurin. Foto: ANGEL BADAL©.

Català En poc menys d’una hora vaig arribar a la capital occitana, vaig prendre una autovia gratuita, la A75 que va a Millau i Clarmont d’Alvèrnia fins al poble de Clarmont d’Erau, alla es pren la ruta A750 fins a Montpeller. No va ser dificil encertar un carrer amb tramvies ja que la xarxa montpellerina es bastant densa i al poc d’entrar al casc urbà ja vaig trobar les primeres vies, vaig poder aparcar al costat del tramvia i tan sols sortir del vehicle i prendre la bossa de la càmera es sentí el soroll d’un convoi que s’acostava pel sud, vaig agafar la càmera,  vaig enfocar i disparar…i ja tenia el meu primer tramvia de Montpeller. Es tractava de la unitat 2056 “Guillaume Pellicier” del model Alstom Citadis 302 fent un servei a la linia 2. Español En poco menos de una hora llegué a la capital occitana, tomé una autovía gratuita, la A75 que va a Millau y Clermont-Ferrand hasta el pueblo de Clermont-L’hérault, allí se toma la ruta A750 hasta Montpellier. No fue difícil acertar una calle con tranvías ya que la red montpellerina es bastante densa y al poco de entrar en el casco urbano ya encontré las primeras vías, pude aparcar junto al tranvía y tan sólo salir del vehículo y tomar la bolsa de la cámara se oyó el ruido de un convoy que se acercaba por el sur, cogí la cámara, enfoqué y disparé … y ya tenía mi primer tranvía de Montpellier. Se trataba de la unidad 2056 “Guillaume Pellicier” del modelo Alstom Citadis 302 haciendo un servicio en la linea 2.

25286308283_e102bd88c2_b.jpg
Imatge #6. 11:32 hores.- Alstom Citadis 402, unitat 2095, linia 2. Foto: ANGEL BADAL©.

Català Una mica més cap al centre vaig trobar  la parada Rondolet que serveix, a més del sector, l’oficina central de La Poste (Correus nacionals de França), allà vaig poder fotografiar la unitat Alstom Citadis 402 amb el número de sèrie 2095 allunyant-se del centre i fent un torn de la línia 2. Español Un poco mas hacia el centro está la parada Rondolet que sirve, ademas del sector propio, la oficina central de La Poste (Correos nacionales de Francia), alli pude fotografiar la unidad Alstom Citadis 402 con el número de serie 2095 alejandose del centro y haciendo su turno en la linea 2.

25794240932_777c3c2f49_b.jpg
Imatge #7. 11:35 hores.- Alstom Citadis 302 número 2032. Foto: ANGEL BADAL©.

Català Encara al carrer de Jules Ferry  i a poc d’entrar a la plaça d’August Gibert fotografio la unitat Alstom Citadis 302 amb número de sèrie 2032, batejada “Ville de Saussan” i amb lliurea dissenyada per Christian Lacroix fent un servei a la línia 4 amb final a Saint-Denis, uns mesos abans de tancar-se el bucle d’aquesta línia i convertir-se en circular. Español Todavia en la calle de Jules Ferry y a poco de entrar en la plaza de August Gibert fotografio la unidad Alstom Citadis 302 con número de serie 2032, bautizada “Ville de Saussan” y con librea diseñada por Christian Lacroix haciendo un servicio en la linea 4 con final en Saint-Denis, unos meses antes de cerrarse el bucle de esta linea y convertirse en circular.

25794226882_217d2489c6_b.jpg
Imatge #8. 11:37 hores.-Alstom Citadis 402 -en primer terme la untat 2073-, linia 3, estació de Sant Roc. Foto: ANGEL BADAL©.

Català Si hi ha alguna cosa que té varietat en la xarxa de Montpeller són les lliurees dels tramvies. Aquí podem veure dos unitats Alstom Citadis 402 de la línia 3 després d’haver-se creuat davant de l ‘estació de Sant-Roc. La unitat mes propera és la 2073 i com la seva companya llueix una de les dues lliurees dissenyades per Christian Lacroix. El tramvia més allunyat circula pel carrer Jules Ferry i en pocs metres girarà cap al carrer Pont de Lattes per arribar a la següent parada a la Place Carnot. El mes proper a nosaltres esta a punt d’entrar a la rue de la République. Español Si existe algo donde hay variedad en la red de Montpellier es en las libreas de los tranvías, Aquí podemos ver a dos unidades Alstom Citadis 402 de la linea 3 después de haberse cruzado delante de la estacón de Saint-Roc. La unidad mas cercana es la 2073 y como su compañera luce una de las dos libreas diseñadas por Christian Lacroix. El tranvia mas alejado circula por la calle de Jules Ferry y en pocos metros girará hacia la calle Pony de Lattes para llegar a la siguiente parada en la Place Carnot. El mas cercano a nosotros esta a punto de girar en la plaza para tomar la rue de la République.

25286259423_928912d9d6_b.jpg
Imatge #9. 11:40 hores.- Alstom Citadis 302, unitat 2063, linia 2. Foto: ANGEL BADAL©.

Català Unitat Alstom Citadis 302 amb el número de sèrie 2063 i batejada com “Franceze de Cezelli” sortint de la carrièira Magalona creua la plaça de l’estació, anomenada place August Gibert per prendre el carrer de Jules Ferry. Aquesta unitat realitza un servei de la línia 2 limitat a Sabines. Llueix una lliurea anomenada “Fleurie”. Español Unidad Alstom Citadis 302 con el número de serie 2063 y bautizada como “Franceze de Cezelli” saliendo de la carrièira Magalona cruza la plaza de la estación, llamada place August Gibert para tomar la calle de Jules Ferry. Esta unidad realiza un servicio de la linea 2 limitado a Sabines. Luce una librea llamada “Fleurie”.

2020
Imatge #10. 11:47 hores.- Alstom citadis 401, unitat 2020, linia 1. Foto: ANGEL BADAL©.

Català Alstom Citadis 401, unitat 2020 anomenada “Ville de St-Genies des Mourgues” fent la línia 1, sortint de la Carrièira Magalona per prendre la Carrièira Jules Ferry després de creuar la plaça August Gibert en direcció al seu terme a Odysseum. Aquesta unitat porta la lliurea “Hirondelles” la dels primers anys de la xarxa. Español Alstom Citadis 401, unidad 2020 llamada “Ville de St-Génies des Mourgues” haciendo la línea 1, saliendo de la Carrièira Magalona para tomar la Carrièira Jules Ferry despues de cruzar la plaza August Gibert en dirección a su término en Odysseum. Esta unidad luce la librea “Hirondelles”, la primera de la red.

25794479242_5506d38cd2_b.jpg
Imatge #11. 11:54 hores.- Alstom citadis 401, linia 1. Foto: ANGEL BADAL©.

Català Aquesta unitat no identificada és una de les primeres 30 que van arribar a la xarxa de tramvies de Montpeller. La composició acaba de deixar la plaça de la Comédie i es dirigeix a l’estació de Sant-Roch per la Carrièira Magalona. Llueix la decoració “Hirondelles” (Golondrinas). Español Esta rama no identificada es una de las primeras 30 unidades que llegaron a la red de tranvias de Montpellier. La composición acaba de dejar la plaza de la Comédie y se dirige a la estación de Saint-Roch a traves de la Carrièira Magalona. Luce la decoración “Hirondelles” (Golondrinas).

25614648910_a01e8f14c6_b.jpg
Imatge #11. 12:03 hores.- Alstom citadis 302, Place de la Comédie, linia 2. Foto: ANGEL BADAL©.

Català Unitat Alstom Citadis 302 de cinc segments, podent ser qualsevol entre les unitats 2050 i 2064. Aquest tramvia està vinilat amb la decoració provisional “La Sunny French Tech Attitude” (Fira que es va celebrar al mes de juny de 2016), per la qual cosa no vaig poder identificar el nombre d’unitat ja que quedava tapat per la película plàstica. La foto està presa a la Plaça de la Comédie sobre un vehicle de la línia 2 en direcció a Saint-Jean-de-Védas Centre abans d’entrar a la carrièira Magalona. Español Unidad Alstom Citadis 302 de cinco segmentos, pudiendo ser cualquiera entre las unidades 2050 y 2064. Este tranvia esta vinilado con la decoración provisional “La Sunny French Tech Attitude” (Feria que se celebró en el mes de junio de 2016), por lo cual no pude identificar el número de unidad ya que quedaba tapado por la película plástica. La foto está tomada en la Place de la Comédie sobre un vehiculo de la linea 2 en dirección a Saint-Jean-de-Védas Centre antes de entrar en la carrièira Magalona.

25614642060_cd43e8ffd9_b
Imatge #12. 12:10 hores.- Alstom Citadis 402, unitat 2077, linia 3, Rue de la République, Foto: ANGEL BADAL©.

Català A la cantonada de République amb Étuves i on es separa l’antic recorregut per fer el retorn abans del tancament circular de la línia 4 fotografio aquest tramvia Alstom Citadis de la sèrie 402, es tracta de la unitat de set caixes nombre de sèrie 2077 realitzant un servei en la línia 3, llueix la lliurea “20.000 llegües de viatge submarí”. Español En la esquina de République con Étuves y donde se separa el antiguo recorrido para hacer el retorno antes del cierre circular de la linea 4 fotografio este tranvia Alstom Citadis de la serie 402, se trata de la unidad de siete cajas número de série 2077 realizando un servicio en la linea 3, luce la librea “20.000 leguas de viaje submarino”.

25915195585_2f8f545e69_b.jpg
Imatge #13. 12:19 hores.- Alstom Citadis 402, unitat 2099, linia 3, Rue Jules Ferry, Foto: ANGEL BADAL©.

Català Aquest tramvia llueix una lliurea negra provisional a l’espera de rebre la decoració “fons marí” o “20.000 llegües de viatge submarí”. Es tracta d’un Alstom Citadis 402 unitat 2099 de la línia 3 circulant pel carrer Jules Ferry en direcció a République previ pas per la plaça d’August Gibert i l’estació de Sant-Roc. Español Este tranvia luce una librea negra provisional a la espera de recibir la decoración “fondo marino” o “20.000 leguas de viaje submarino”. Se trata de un Alstom Citadis 402 unidad 2099 de la linea 3 circulando por la calle Jules Ferry en dirección a République previo paso por la plaza de August Gibert y la estación de Saint-Roc. 

25286486713_3454eccb74_b.jpg
Imatge #14. 12:32 hores.- Alstom Citadis 302, sense identificar, linia 4, Rue Catalan, Foto: ANGEL BADAL©.

Català Tramvia Alstom Citadis 302 de cinc caixes i sense identificar fent la línia 4, a punt de detenir-se en la parada Rondolet a la Carrièira Catalan davant de La Poste. Porta una de les dues decoracions dissenyades per Christian Lacroix. Español Tranvía Alstom Citadis 302 de cinco cajas y sin identificar haciendo la linia 4, a punto de detenerse en la parada Rondolet en la rue Catalan delante de La Poste. Lleva una de las dos decoraciones diseñadas por Christian Lacroix.

25794410632_675bd69ea7_b
Imatge #15. 12:38 hores.- Alstom Citadis 302, unitat 2063, linia 2. Foto: ANGEL BADAL©.

Català Mentre buscava el cotxe per tornar a Corsan on m’habia de retrobar amb en Dani vaig fotografiar l’últim tramvia de la jornada, era la segona vegada que l’enxampava el mateix dia i es tractava de la unitat 2063 de la sèrie Citadis 302 d’Alstom circulant a la línia 2. La fotografia està presa passada la parada Rondelet on el tramvia abandona la Rue Catalàn per entrar a la Rue Maurin. Un cop va passar aquest tramvia em vaig dirigir ràpidament a buscar el lloc on hi havia aparcat el cotxe unes hores abans, el vaig trobar facilment i sense mes a veure a Montpeller -de moment-, vaig tornar a Corsan per l’antiga ruta nacional. Español Mientras buscaba mi coche para volver a Coursan donde me iba a reunir con Dani fotografié el último tranvia de la jornada, era la segunda vez que lo pillaba el mismo dia y se trataba de la unidad 2063 de la serie Citadis 302 de Alstom circulando por la linea 2. La fotografia está tomada pasada la parada de Rondelet donde el tranvia abandona la Rue Catalan para entrar en la Rue Maurin. Una vez pasó este tranvia me dirigí rapidamente a buscar el lugar donde habia aparcado mi coche unas horas antes, lo encontré facilmente y sin mas que ver en Montpellier -de momento-, volví a Coursan por la antigua ruta nacional.

Montpellier_-_Map_of_the_future_tramway_network2
Imatge #16. Futura xarxa de tramvies de Monpeller. Font: Wikipedia.fr, autor: Maximilian Dörrbecker, llicencia CC.

Català Recuperant en part els antics traçats de la companyia Chemins de Fer de l’Hérault, la xarxa de tramvies de Montpeller passarà de ser una xarxa urbana a convertir-se en una malla de caràcter metropolità o regional recuperant l’esperit dels vells tramvies veïnals d’abans però posada al dia amb la tecnologia i el disseny actuals. Aquì us mostro un dels molts mapes que hi ha a la xarxa sobre com serà aquesta futura xarxa. Hi ha moltes incògnites encara sobre aquestes expansions i certament fins i tot el projecte menys ambiciós, de la línia 5, dorm als calaixos dels polítics esperant millors temps. No hi ha dubte que encara que sigui poc a poc, aquesta de per si ja densa xarxa, creixerà més i seguirà sent un dels referents de la reimplantació del tramvia modern a la veïna República. Español Recuperando en parte los antiguos trazados de la compañia Chemins de fer de l’Hérault, la red de tranvias de Montpellier pasará de ser una red urbana a convertirse en una malla de caracter metropolitano o regional recuperando el espíritu de los viejos tranvias vecinales de antaño pero puesta al dia con la tecnologia y el diseño actuales. Aqui os muestro uno de los muchos mapas que hay en la red sobre como sera esta futura red. Existen muchas incognitas todavia sobre estas expansiones y ciertamente incluso el proyecto menos ambicioso, la linea 5 , duerme en los cajones de los politicos esperando mejores tiempos. No cabe duda de que aunque sea poco a poco, esta de por si ya densa red, crecerá mas y seguirá siendo uno de los referentes de la reimplantación del tranvia moderno en la vecina República.


Ribesaltes/Rivesaltes


25818540191_de3925efa9_b.jpg
Imatge #17. 15:40 hores.- Regiorail BB 27119M. Foto: ANGEL BADAL©.

Català Com encara érem al març i a més, abans del canvi d’hora, i no disposàvem de moltes hores de llum solar abans del vespre, vam decidir aprofitar la tarda en un altre lloc més a prop de la frontera i ens vam dirigir, per la ruta nacional, a la localitat de Ribesaltes, on està una de les bases de la privada Regiorail i de la companyia del tren turístic Ribersaltes-Atsat, el TPCF. Alli vam poder fotografiar entre d’altres trens aquesta magnífica Alstom Prima de Regiorail, la BB 27119M que acabava d’arribar amb un llarg mercant. Español Como era todavia marzo y además, antes del cambio de hora, no disponiamos de muchas horas de luz solar antes del anochecer, decidimos aprovechar la tarde en otro lugar mas cerca de la frontera y nos dirigimos, por la ruta nacional, a la localidad de Rivesaltes, donde está una de las bases de la privada Regiorail y de la compañia del tren turistico Riversaltes-Axat, el TpcF. Allí pudimos fotografiar entre otros trenes esta magnifica Alstom Prima de Regiorail, la BB 27119M que acababa de llegar con un largo mercante.

25793123792_b199bc27d6_b.jpg
Imatge #18. 15:48 hores.- Cotxe motor 4554 “Caravelle” de TpcF, ex-Sncf. Foto: ANGEL BADAL©.

Català Aquesta imatge correspon a un dels diversos automotors dièsel que posseeix la companyia del Tren Turístic del País Càtar i la Fenolleda, TpcF. Aquest element és un cotxe motor ex-Sncf amb el número de sèrie 4554 corresponent a l’antiga sèrie Sncf X 4500. És l’únic autorail de la TpcF que llueix aquesta curiosa lliurea. Aquest vehicle forma parella amb el cotxe remolc de la foto següent. Español Esta imagen corresponde a uno de los varios automotores diesel que posee la compañia del Tren Turístico del Pais Cátaro y la Fenolleda, TpcF. Este elemento es un coche motor ex-Sncf con el número de serie 4554 correspondiente a la antigua serie Sncf X 4500. Es el unico autorail de la TpcF que luce esta curiosa librea. Este elemento forma pareja con el coche remolque de la fotografia siguiente.

25613301960_dbfd6ac5de_b.jpg
Imatge #19. 15:49 hores.- Cotxe remolc 8564 “Caravelle” de TpcF, ex-Sncf. Foto: ANGEL BADAL©.

Català Cotxe remolc 8564 de la companyia TPCF. Aquest vehicle correspon a la sèrie Sncf XR 8500, aquests vehicles eren els “consorts” dels cotxes motors de la sèrie X 4500. Aquest element forma parella amb el cotxe motor de la foto anterior. Español Coche remolque 8564 de la compañía TpcF. Este vehiculo corresponde a la série Sncf XR 8500, estos vehiculos eran los “consortes” de los coches motores de la serie X 4500. Este elemento forma pareja con el coche motor de la foto anterior.

25625464780_d8bb16da9c_b.jpg
Imatge #20. 15:57 hores.- Euro Cargo Rail E186.170 i megacombi Ford. Foto: ANGEL BADAL©.

Català A les tardes a partir de la 15 hores és molt fàcil veure baixar cap al sud diversos megacombis de Ford amb destinació final a la fàbrica d’Almussafes. Solen passar quatre o cinc trens més o menys separats per uns 20/30 minuts. Aquestes composicions poden anar traccionades tant per les traxx d’Euro Cargo Rail amb aquesta lliurea, com per les de DB Schenker amb la seva cridanera lliurea vermell sang i el seu logo DB. En aquest cas veiem una locomotora tritensió ECR amb número de sèrie E186.170 i el seu corresponent tren de peces i automòbils. A l’esquerra, en Dani, captant el moment. Español Por las tardes a partir de la 15 horas es muy facil ver bajar hacia el sur varios megacombis de Ford con destino final en la fábrica de Almussafes. Suelen pasar cuatro o cinco trenes mas o menos separados por unos 20/30 minutos. Estas composiciones pueden ir traccionadas tanto por las traxx de Euro Cargo Rail con esta librea, como por las de DB Schenker con su llamativa librea rojo sangre y su logo DB. En este caso vemos una locomotora tritension ECR con número de serie E186.170 y su correspondiente tren de piezas y automóviles. A la izquierda, Dani captando el momento.

25842299412_54229176d6_b.jpg
Imatge #21. 16:07 hores.- MaK G1206 de Regiorail # 1146. Foto: ANGEL BADAL©.

Català Sempre és interessant visitar l’estació de Ribesaltes. Aquest dia a més de l’automotor dièsel, la Alstom Prima BB 27119M i molts vagons de mercaderies havia a més mig amagats entre aquests últims dos tractors dièsel MaK G 1206, un blau i un altre verd. Aquest últim estava en millor disposició de ser fotografiat ja que tot i que estava una mica encaixonat entre un tren i la tanca perimetral de l’estació no hi havia problema per adafar-lo de cos sencer o gairebé. L’altre tractor, el de color blau estava darrere de la tanca que separa les vies del TpcF de la platja de mercaderies i e optat per no publicar-lo ja que no s’aprecia bé la locomotora íntegrament. Español Siempre es interesante visitar la estación de Rivesaltes. Ese dia ademas del automotor diesel, la Alstom Prima BB 27119M y muchos vagones de mercancias habia ademas medio escondidos entre estos últimos dos tractores diesel MaK G 1206, uno azul y otro verde. Este último estaba en mejor disposición de ser fotografiado ya que aunque estaba algo encajonado entre un tren y la valla perimetral de la estación no habia problema para tomarlo de cuerpo entero o casi. El otro tractor, el de color azul estaba detras de la valla que separa las vias del TpcF de la playa de mercancias y e optado por no publicarlo ya que no se aprecia bien la locomotora en su totalidad.

25330435094_a93cfb7279_b.jpg
Imatge #22. 16:23 hores.- Sncf BB 26114 i tren de contenidors-cisterna. Foto: ANGEL BADAL©.

Català A més dels megacombis de Ford, un altre trànsit molt nombrós per aquest tram són els trens de contenidors químics traccionats gairebé sempre per les potents Sybic, en aquest cas el tren, que segurament es dirigia cap a Espanya estava a càrrec de la Sncf BB 26114. Español Además de los megacombis de Ford, otro tráfico muy numeroso por este tramo son los trenes de contenedores químicos traccionados casi siempre por las potentes Sybic, en este caso el tren, que seguramente se dirigia hacia España estaba a cargo de la Sncf BB 26114.

25286114863_22ba8efe6c_b.jpg
Imatge #23. 16:46 hores.- Sncf AGC Z 27871/27872+  AGC Z 27500 n./id. i tren Ter Avinyó-Portbou. Foto: ANGEL BADAL©.

Català Poc abans de les cinc de la tarda ens vam plantejar la tornada a casa, però com tot havia bona llum vam decidir quedar-nos una estona més a Rivesaltes a veure si passava algun mercaderies o alguna sorpresa de les que tant abudan per la xarxa francesa. No va ser així i l’últim tren que fotografiem va ser aquesta doble composició d’AGC Z 27500 en direcció sud, segurament amb destinació Portbou. La primera unitat era la Z 27871/27872, la següent no la vaig poder identificar. Español Poco antes de las cinco de la tarde nos planteamos el retorno a casa, pero como aun habia buena luz decidimos quedarnos un rato mas en Rivesaltes a ver si pasaba algun mercancias o alguna sorpresa de las que tanto abudan por la red francesa. No fué así y el ultimo tren que fotografiamos fue esta doble composición de AGC Z 27500 en dirección sur, seguramente con destino Portbou. La primera unidad era la Z 27871/27872, la siguiente no la pude identificar.


Feu clic a qualsevol imatge per activar el mòdus carrussel. / Hacer clic en cualquier imagen para activar el modo carrusel.

Deixa un comentari